2020-2021 Kasvatustieteen alan perusopinnot (varhaiskasvatus) 25 op (UEF)

  • Ajankohta: 01.09.2020 - 31.12.2021
  • Koulutuspaikka: Kymenlaakson kesäyliopisto, verkko-opinnot ja Kotka
  • Luennoitsija: UEF
  • Ilmoittautuminen päättyy: 26.08.2020
  • Hinta: 270 € + Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston maksu 220 €

Tapahtuman kuvaus

Kohderyhmä: Opinnot sopivat varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen hakeville, päivähoidon ja pienten lasten toiminnan ohjauksessa toimiville ammatillisen osaamisen täydentämiseksi ja kaikille aihepiiristä kiinnostuneille.

Varhaiskasvatukseen suuntautunut kasvatustieteellisen alan perusopintokokonaisuus tuo mahdollisuuden hakeutua varhaiskasvatuksen tutkinto-opiskelijaksi väylän kautta, mutta eivät sellaisenaan tuota varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta.

Tavoite: Opiskelija ymmärtää kasvatustieteiden muodostamaa kokonaisuutta monitieteisenä tieteenalana sekä tunnistaa joitakin sen keskeisimmistä sisältö- ja sovellusaloista ja toimintakonteksteista. Hänellä on alustava käsitys kasvatustieteiden tavoista käsitteellistää kasvun ja oppimisen ilmiöitä sekä niiden tutkimustavoista. Opiskelija on motivoitunut tieteenalansa opinnoista, osoittaa halua osaamisensa kehittämiseen ja on varmistumassa koulutusvalintansa osuvuudesta.

Opiskelijalla on valmius rakentaa tieteellistä, kestävää ja eettistä perustaa varhaiskasvatuksen kasvatustyölle. Hänellä on perustietoja ja perustaitoja hoidon, kasvatuksen ja opetuksen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi, lasten kehityksen ja oppimisen, sosiaalistumisen, sivistymisen, henkistymisen sekä kestävän lapsuuden edistämiseksi. Hän osaa käyttää systeemistä pedagogista ajattelua ja ymmärtää sen kestävän ja kriittisen luonteen. Opiskelija ymmärtää, miten systeeminen pedagoginen ajattelu ja toiminta turvaavat ja kehittävät varhaiskasvatusta, esiopetusta ja koulumaailmaan siirtymistä.

Sisältö

  • Johdatus kasvatustieteisiin, 5 op
  • Orientoituminen kasvatus- ja koulutusalalle, 2 op
  • Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa, 3 op
  • Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, eriytyvä osa VaKa, 2 op
  • Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa, 2 op
  • Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, eriytyvä osa VaKa, 3 op
  • Oppimisen ja kehityksen perusteet (luennot ja kirjallisuus), 3 op
  • Oppimisen ja kehityksen perusteet (koulutuksittain eriytyvä osa), (2 op)
  • Orientaatio varhaiskasvatukseen, 3 op

Aloitusinfo: 26.8.2020 klo 17-20 Kotkassa

Tuutori: KM Tero Tuononen

Tuutoritapaamiset: ilmoitetaan myöhemmin


JOHDATUS KASVATUSTIETEISIIN 5 op

Suoritustavat: Luennot 22 t tallenteina; oppimateriaaleihin ja luentoihin perustuvien soveltavien verkkotehtävien tekeminen 2-3 hengen ryhmissä 20t; omatoiminen työskentely 93t

Osaamistavoitteet:

Opiskelija

  • tuntee kasvatuksen, koulutuksen ja elinikäisen oppimisen käsitteelliset perusteet,
  • tunnistaa neljä kasvatustiedettä (aikuiskasvatustiede, erityispedagogiikka, varhaiskasvatustiede, yleinen kasvatustiede) ja tietää niiden keskeisten erityisalojen ja osa-alueiden ominaispiirteitä ja
  • tietää ihmistieteellisen tutkimuksen keskeiset lähestymistavat ja tutkimusotteet.

Sisältö:
Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, kehitys, sivistys, sosialisaatio). Neljän kasvatustieteen (aikuiskasvatustiede, erityispedagogiikka, yleinen kasvatustiede, varhaiskasvatustiede) ominaispiirteet, sovellusalueet ja keskeiset tutkimuskohteet. Ihmistieteellisen tutkimuksen metodiset ja metodologiset perusteet (tieteellisen tutkimuksen ominaispiirteet; kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja monimenetelmällinen lähestymistapa; tutkimusetiikka).

Oppimateriaalit:
Kurssikirjallisuus:

  • Rinne, Kivirauma & Lehtinen ”Johdatus kasvatustieteisiin” (ei vuotta 2005 vanhempia painoksia; vain osittain) JA
  • Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen ”Tutkimuksen voimasanat” (2013 tai uudempi painos)
  • Verkkoympäristössä mainitut, tehtävissä tarvittavat pääsääntöisesti sähköiset materiaalit


ORIENTOITUMINEN KASVATUS- JA KOULUTUSALALLE 2 op

Suoritustavat: Luennot 14 t TAI luentomateriaalit verkkoympäristössä, pienryhmäopetus: verkkoympäristössä ohjattu pienryhmätehtävä 4 t sekä O365-ympäristöön tutustuminen sekä portfoliotyöskentelyn aloittaminen 4 t. itsenäinen työskentely 32 t.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija

  • tiedostaa kasvatus- ja koulutusalalla toimivien pedagogiseen työhön kohdistuvat odotukset ja osaamisvaatimukset yksilöllisestä ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
  • ymmärtää kasvatus- ja koulutusalaa ohjaavien suunnitelmien ja määräysten merkityksen pedagogista työtä ohjaavana tekijänä.
  • tiedostaa opetus- ja kasvatusajattelun, pedagogisen lähestymistavan ja oppimisen yhteyden.
  • ymmärtää portfolion merkityksen pedagogisen asiantuntijuuden rakentumisen välineenä

Sisältö:
Kasvatus- ja koulutusalan keskeiset pedagogiset käsitteet; kasvatus- ja koulutusalaa ohjaavat suunnitelmat ja määräykset pedagogiikan lähtökohtana; tutkiva pedagoginen ja didaktinen ajattelu yksilön ja ryhmän tasolla tapahtuvassa opetus-ohjaus-oppimis-prosessissa; portfolio ammatillisen kehittymisen tukena

Oppimateriaalit:
Oheiskirjallisuus:

  • valtakunnalliset varhaiskasvatuksen ja opetussuunnitelmien perusteet, kontaktiopetuksen yhteydessä jaettava ajankohtainen kirjallisuus

KASVATUKSEN HISTORIALLIS-FILOSOFISET PERUSTEET, yhteinen osa 3 op

Suoritustavat: Luennot 20 t (tallenteet); luentojen ja artikkelikoosteen tenttiminen 2 t; itsenäinen työ 59 t.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa

  • tunnistaa kasvatus- ja koulutuskysymysten historiallis-filosofisia kehityskulkuja niiden yhteiskunnalliskulttuurisissa yhteyksissään,
  • arvioida kasvatukseen liittyviä ilmiöitä historiallis-filosofisista lähtökohdista,
  • vertailla oppimiskäsitysten sekä kasvatus- ja opetuskäytänteiden historiallisia ja filosofisia taustoja ja
  • tarkastella kasvatuksen historiallis-filosofisia lähtökohtia oman tieteen- tai koulutusalan näkökulmasta

Sisältö:
Yhteinen osa: Kasvatuksen ja koulutuksen historiallis-filosofinen kehkeytyminen. Kasvatusfilosofian pääsuuntaukset ja niihin sisältyvät oppimista ja opetusta koskevat käsitykset. Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan valtavirrat sekä niiden yhteiskunnallis-kulttuuriset taustat. Kasvatuksen arvosidonnaisuus.

Oppimateriaalit:

  • Artikkelikooste (saatavissa verkosta)


KASVATUKSEN HISTORIALLIS-FILOSOFISET PERUSTEET, eriytyvä osa VaKa, 2 op

Suoritustavat:
Opintojakson aloituskerta etäyhteydellä lokakuussa

  • Opintopiirityöskentely (54 t)

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa

  • tunnistaa kasvatus- ja koulutuskysymysten historiallis-filosofisia kehityskulkuja niiden yhteiskunnalliskulttuurisissa yhteyksissään,
  • arvioida kasvatukseen liittyviä ilmiöitä historiallis-filosofisista lähtökohdista,
  • vertailla oppimiskäsitysten sekä kasvatus- ja opetuskäytänteiden historiallisia ja filosofisia taustoja ja
  • tarkastella kasvatuksen historiallis-filosofisia lähtökohtia oman tieteen- tai koulutusalan näkökulmasta

Sisältö:          
Koulutuksittain eriytyvä osa: tieteen- tai koulutusalan historiallis-filosofiset erityiskysymykset

Oppimateriaalit:
Eriytyvän osan kirjallisuus:
B. VAKA:

  • Opettajan jakama materiaali.
  • Meretniemi, M. 2015. Hyvä koti ja henkinen äitiys lastentarhatyön esikuvina. Aate- ja käsitehistoriallinen tutkielma Suomen varhaiskasvatuksen taustasta. (Soveltuvin osin, s. 1-155, 282-317). http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0203-4


KASVATUKSEN YHTEISKUNNALLISET PERUSTEET, 2 op

Suoritustapa: Luennot 16 t (tallenteina), oppimistehtävät yksilötyönä, omatoiminen työskentely 38 tuntia.

Osaamistavoitteet:

Opiskelija

  • tietää yhteiskuntatieteellisen/kasvatussosiologisen tutkimuksen perusasetelmia ja peruskäsitteitä,
  • tuntee koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot ja osaa pohtia koulutuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
  • osaa tunnistaa ja arvioida koulutukseen kytkeytyviä tuen tarpeiden ja tarjottujen tukiratkaisujen merkityksiä sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta,
  •  ymmärtää taiteen ja kulttuurin kulttuuri- ja hyvinvointipoliittisia ulottuvuuksia,
  • tietää kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen keskeiset teoriasuuntaukset ja
  • on edistynyt kriittisen ajattelun taidoissaan.

Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen funktiot ja oppijoiden diversiteetti. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.

Oppimateriaalit:
Yhteisen osan kirjallisuus:

  • Antikainen, A., Rinne, R. ja Koski, L. 2013. Kasvatussosiologia. (Soveltuvin osin, opettajien tarkentamalla tavalla) ja
  • Apple, M.V., Ball, J.S. & Gandin, L.A. 2010. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. (Soveltuvin osin, opettajien tarkentamalla tavalla) perusopinnot); kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen, erityispedagogiikan ja varhaiskasvatuksen avoimen yliopiston opiskelijat


KASVATUKSEN YHTEISKUNNALLISET PERUSTEET eriytyvä osa VaKa, 3 op

Suoritustavat: Yksilö- tai ryhmätehtävä. Yksilö- tai ryhmätehtävä pohjautuvat eriytyvän osan kirjallisuuteen ja erikseen ilmoitettavaan aineistoon.

Osaamistavoitteet:

Opiskelija

  • tietää yhteiskuntatieteellisen/kasvatussosiologisen tutkimuksen perusasetelmia ja peruskäsitteitä,
  • tuntee koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot ja osaa pohtia koulutuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
  • osaa tunnistaa ja arvioida koulutukseen kytkeytyviä tuen tarpeiden ja tarjottujen tukiratkaisujen merkityksiä sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta,
  • ymmärtää taiteen ja kulttuurin kulttuuri- ja hyvinvointipoliittisia ulottuvuuksia,
  • tietää kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen keskeiset teoriasuuntaukset ja
  • on edistynyt kriittisen ajattelun taidoissaan.

Sisältö:
Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen funktiot ja oppijoiden diversiteetti. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.

Oppimateriaalit:

  • Leena Alanen & Kirsti Karila (2009). Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta.

ja joko

  • RoRy McDowall Clarc (2016). Childhood in society for the early years.

TAI

  • Madeleine Leonard (2015). The sociology of children, Childhood and Generation.
  • opintojakson alussa ilmoitettava aineisto.


OPPIMISEN JA KEHITYKSEN PERUSTEET 3 op

Suoritustavat:
Luentomateriaaleihin ja kirjallisuuteen pohjautuvat soveltavat tehtävät, omatoiminen työskentely 91 t.

Osaamistavoitteet:

Opiskelija osaa

  • tarkastella kontekstisidonnaisesti ja oppijalähtöisesti kasvua, kehitystä ja oppimista sekä niiden tukemista, ohjausta ja opetusta elämänkaaren eri vaiheissa (varhaisvuosista aikuisuuteen),
  • tunnistaa erilaisia oppimiskäsityksiä ja niiden vaikutuksia pedagogisiin valintoihin ja
  • tunnistaa ja analysoida vuorovaikutuksen ja ryhmäilmiöiden eri muotoja sekä hyödyntää tätä tietoa pedagogisessa toiminnassa.

Sisältö:
Yleisorientaatio oppimiseen ja kehitykseen elämänkaaren aikana. Oppimisen psykologian, kasvatus- ja kehityspsykologian, erityispedagogiikan ja vuorovaikutuksen ydinperiaatteita ja peruskäsitteitä. Oppijan kohtaaminen ja kuuleminen sekä oppimisen ja kehityksen huomioiminen ja tukeminen. Opetus- ja ohjausvuorovaikutus lapsi- ja aikuisryhmien oppimisessa ja opetuksessa sekä ryhmäilmiöiden ja ryhmäprosessien ominaispiirteet.

Oppimateriaalit: kaikille yhteinen kirjallisuus

  • Nurmi J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L & Ruoppila, I. 2014 (tai myöhempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. (s. 1-230)
  • Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia (3. uud. p.).


OPPIMISEN JA KEHITYKSEN PERUSTEET Koulutuksittain eriytyvä osa, 2 op:

Suoritustavat: verkkoympäristössä toteutettava opintopiiri 14 t, omatoiminen työskentely 40 t.

Osaamistavoitteet:

Opiskelija osaa

  • tarkastella kontekstisidonnaisesti ja oppijalähtöisesti kasvua, kehitystä ja oppimista sekä niiden tukemista, ohjausta ja opetusta elämänkaaren eri vaiheissa (varhaisvuosista aikuisuuteen),
  • tunnistaa erilaisia oppimiskäsityksiä ja niiden vaikutuksia pedagogisiin valintoihin ja
  • tunnistaa ja analysoida vuorovaikutuksen ja ryhmäilmiöiden eri muotoja sekä hyödyntää tätä tietoa pedagogisessa toiminnassa.

Sisältö:
Yleisorientaatio oppimiseen ja kehitykseen elämänkaaren aikana. Oppimisen psykologian, kasvatus- ja kehityspsykologian, erityispedagogiikan ja vuorovaikutuksen ydinperiaatteita ja peruskäsitteitä. Oppijan kohtaaminen ja kuuleminen sekä oppimisen ja kehityksen huomioiminen ja tukeminen. Opetus- ja ohjausvuorovaikutus lapsi- ja aikuisryhmien oppimisessa ja opetuksessa sekä ryhmäilmiöiden ja ryhmäprosessien ominaispiirteet.

Oppimateriaalit:
Opintopiirityöskentelyyn verkkoympäristössä ilmoitetut sähköiset materiaalit.


ORIENTAATIO VARHAISKASVATUKSEEN 3 op

Suoritustavat: Verkkotyöskentely 20 t, päiväkodeissa toteutettavat havainnointi- ja oppimistehtävät 20 t, itsenäistä työskentelyä 41 t.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:

  • pohtia reflektiivisesti varhaiskasvatusta koskevia asenteitaan ja ennakkokäsityksiään
  • tarkastella ja kuvata lastentarhanopettajan työtehtäviä sekä toiminta- ja oppimisympäristöjä
  • tunnistaa erilaisten ja eri-ikäisten lasten kasvun, kehityksen, oppimisen ja toimijuuden tunnuspiirteitä
  • liittää pohdintansa teoreettisiin näkökulmiin ja oman pedagogisen kasvatusajattelunsa kehittämiseen

Sisältö:
lastentarhanopettajan työn kokonaiskuva; turvallinen, yksilön osallisuutta tukeva toimintaympäristö; kasvatuksen, opetuksen ja hoidon tavoitteellinen havainnointi; arkiajattelu ja teoreettinen ajattelu kasvatusalalla; toteutus- ja toimintaohjeessa mainitut tehtävät

Oppimateriaalit:
Oheismateriaali:

  • Koivula, M. Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. 2017 (toim.). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino. (soveltuvin osin)
  • Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016: http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
  • Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
  • Seminaareissa jaettava sähköinen lisämateriaali


Oikeus muutoksiin pidätetään.

Lue myös blogistamme: "Varhaiskasvatuksen opettajaksi?"

Lisätietoja: Elina Ivakko
Puh: 040 555 9094
Sähköposti: elina.ivakko@kymenlaakso.fi

 


#osaamisenkehittäjä

Yhteystiedot

Kotka

Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 040 538 0213

Kouvola

Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501

Muualla verkossa

Offcanvas

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.