• Opi uutta

    Opi uutta

    tai kehitä ammattitaitoasi

Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden tukeminen koronan aiheuttamissa vaikeissa viestintätilanteissa

  • Ajankohta: tiistai 09.06.2020 - tiistai 09.06.2020
  • Koulutuspaikka: Kymenlaakson kesäyliopisto, verkkokoulutus
  • Kouluttaja: Maarit Pedak
  • Ilmoittautuminen päättyy: torstai 28.05.2020
  • Hinta: 95 eur

Tapahtuman kuvaus

Riski- ja kriisiviestinnän verkkokoulutus

Aikataulu: ti 9.6.2020 klo 10-14 

Kohderyhmä: sosiaali- ja terveyssektorin esimiehet, HR sekä viestinnästä vastaavat toimihenkilöt

Kouluttaja: VTT, KTM Maarit Pedak on organisaatioviestinnän, erityisesti kriisi- ja riskiviestinnän asiantuntija. Hän toimii kouluttajana, valmentajana ja konsulttina asiakkainaan lähinnä julkishallinnon organisaatioita. Väitöstutkimuksessa (2018) hän käsitteli kriisijohtamista Suomen koulusurmissa 2007 ja 2008. Lisäksi hän on työskennellyt Aasian tsunamikatastrofin 2004 ja Jokelan koulusurmien viranomaisjohdossa.

Koulutuksen sisältö:

Koronakriisin myötä myös sosiaali- ja terveyssektorilla on kohdattu uudenlaisia tilanteita. Valtaosa covid-19 -potilaista hoidetaan laitoksissa, jonne osa heistä menehtyy. Erilaisissa hoitolaitoksissa ja sairaanhoidossa työskentelevä henkilökunta kohtaa pelokkaita ja surevia asiakkaita ja heidän läheisiään. Tilanne on raskas, ja Yhdysvalloissa on jo havaittu henkilökunnalla post-traumaattisen stressireaktion oireita. 

Työantajan tukea tarvitaan henkilökunnan jaksamiseen. Asiakasviestintää suunnittelemalla henkilökunta saa tukea siihen, miten he voivat viestiä rehellisesti, empaattisesti ja surua tukevalla tavalla. Britanniassa useat työnantajat ovat ryhtyneet tukemaan henkilökuntaa riskiviestinnän keinoin. Siellä hoitolaitoksissa koronan asiakasviestintä organisoidaan uudelleen ja työntekijöitä ohjeistetaan viestinnällisesti. Tuloksena on parempi työnjako sekä kokemus siitä, että työntekijöitä ei jätetä yksin tilanteeseen, jossa yksikin väärä lause murtaa luottamuksen hoitolaitosta kohtaan.

Teemat:
•    Huolehtiva kriisijohtaminen korona-aikana
•    Kriisi- ja riskiviestinnän välinen ero
•    Sisäinen riskiviestintä ja henkilökunnan tukeminen kriisitilanteessa
•    Riskiviestinnän keinot koronakriisin asiakasviestinnässä
•    Eettisen viestinnän periaatteita

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Keski-Pohjanmaan kesäyliopiston kanssa.

Oikeus muutoksiin pidätetään.

Lisätietoja: Marjatta Niskanen
Puh: 044 747 8501
Sähköposti: marjatta.niskanen@kymenlaakso.fi


#osaamisenkehittäjä

Yhteystiedot

Kotka

Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 040 538 0213

Kouvola

Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501

Muualla verkossa