• Opi uutta

Kasvatustieteellisen alan perusopintokokonaisuus (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede) 25 op (UEF)

  • Ajankohta: 01.09.2022 - 31.07.2023
  • Koulutuspaikka: verkko-opinnot
  • Kouluttaja: x
  • Ilmoittautuminen päättyy: 31.08.2022
  • Hinta: Kymenlaakson kesäyliopiston maksu 235 € + Itä-Suomen avoimen yliopiston maksut 225 €

Tapahtuman kuvaus

Ennakkotieto lv 2022–2023, muutokset mahdollisia.

Opintokokonaisuuden sisältö muodostuu kasvatustieteiden yleisistä yhteisistä perusteista, lisäksi niihin perehdytään myös oman koulutusalan näkökulmasta. Opinnoissa kasvatustieteitä ja omaa koulutusalaa tarkastellaan kasvatuksen historiallisista ja filosofisista sekä yhteiskunnallisista näkökulmista. Lisäksi mukana on eri ikävaiheet kattavia yksilönkehityksen ja elämänkulun sekä kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimispsykologian perusteita. Lopuksi perehdytään oman koulutusalan toimintakenttiin ja työkäytäntöihin.

Opintokokonaisuus sisältää opintojaksoittain määriteltyjä erilaisia suoritustapoja: verkkotyöskentelyä, opintopiirejä, oppimistehtäviä, kirjallisuustenttejä verkossa tai sähköisenä tenttinä. Opintojaksot on aikataulutettu, eivätkä sisällä pakollista lähiopetusta.

Opinnot sopivat koulutuksen kehittämisen, suunnittelun, hallinnon, arvioinnin sekä henkilöstön kehittämisen asiantuntijatehtävissä toimiville ammatillisen osaamisen täydentäjille ja ko tehtäviin suuntautuville sekä kaikille aihepiiristä kiinnostuneille.

Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteeseen suuntautuneet perusopinnot tarjoavat hyvän mahdollisuuden hakeutua tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijakoulutusohjelmaan ks https://www.uef.fi/fi/avoimen-yliopiston-vayla-tutkinto-opiskelijaksi

Opetussuunnitelma 2022–2023

Perusopintokokonaisuus koostuu seuraavista jaksoista:

  • Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op
  • Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 3 op
  • Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet 5 op (yhteinen osa ja koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede)
  • Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet 5 op (yhteinen osa ja koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede)
  • Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen osa 3 op
  • Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede 2 op
  • Toimijana kasvatus- ja koulutusalalla 5 op

---------------------

Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa, 2 op

Aikataulu: Luennot järjestetään syyslukukauden ensimmäisessä periodissa. Verkkotentti on mahdollista suorittaa marraskuussa, maaliskuussa ja kesäkuussa.

Opettaja: Päivi Atjonen

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee kasvatuksen, koulutuksen ja elinikäisen oppimisen keskeiset käsitteet
  • on saanut yleiskuvan kasvatustieteiden tutkimusalueista ja menetelmällisistä lähestymistavoista
  • tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita

Sisältö: Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, inkluusio, kehitys, sivistys, sosialisaatio). Kasvatustieteiden paikka ja vaikuttavuus tieteiden järjestelmässä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kasvatuksen tutkimuksen yleiset ominaispiirteet ja tyypilliset kohteet.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Luennot 10 t (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet); kirjallisuuden sekä luentojen ja luentomateriaalien tenttiminen verkkotenttinä 2 t; itsenäinen työskentely 42 t.
Luennoilla käydään läpi kasvatustieteen yleiset perusteet (6 t) ja metodiset perusteet (4 t). Luennot pidetään syyslukukauden alkupuolella Joensuussa, ja ovat seurattavissa myös reaaliaikaisesti verkossa ja katsottavissa myöhemmin verkkotallenteina. Luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan verkkotentin ja mahdollisen uusintatentin voi suorittaa marraskuussa, maaliskuussa ja kesäkuussa. Tentti on suoritettavissa em. kuukausina yhden, PEPPI-järjestelmässä ilmoitetun arkipäivän (12 t) aikana.

Oppimateriaali: Tentittävä kirjallisuus: Rinne, Kivirauma & Lehtinen ”Johdatus kasvatustieteisiin” (ei vuotta 2005 vanhempia painoksia; kahta viimeistä päälukua ”Klassiset kysymykset ja niiden esittäjät” ja ”Suomalaiset vastaukset” ei tentitä).

Arviointi: Verkkotentti arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: luentojen sisällön ja kirjallisuuden hallinta.

Edeltävät opinnot: Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op pitää suorittaa joko ennen,  tai samaan aikaan koulutuskohtaisen osan kanssa.

---------------------

Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede), 3 op

Aikataulu: Luennot pidetään syyslukukaudella Joensuun kampuksella (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet). Soveltavien tehtävien vastauksia arvioidaan joulu-, huhti-ja elokuussa lv 2022-2023

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • osaa tulkita kasvatusalan keskeisiä käsitteitä oman kasvatustieteellisen alansa näkökulmasta
  • osaa soveltaa kasvatusalan menetelmällisiä lähestymistapoja oman tieteen-ja koulutusalansa tutkimuskysymyksiin
  • tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita.

Sisältö: Koulutusalan tieteellinen perusta ja sille keskeiset käsitteet. Koulutusalalle ominaisia tutkimuskohteita ja tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen esimerkkejä.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Luennot (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet) 4 t (kasvatustiede 2 t ja aikuiskasvatustiede 2 t); luentoihin sekä luento-, oppi-ja oheismateriaaliin pohjautuvat soveltavat tehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 57 t.

Oppimateriaali: Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. 2011. Tutkimuksen voimasanat.

Oheismateriaalit:

  • Verkkoympäristössä jaettu sähköinen aineisto
  • Kasvatus-lehden sähköiset artikkelit
  • Aikuiskasvatus-lehden sähköiset artikkelit

Arviointi: Soveltavien tehtävien arvosanojen keskiarvon perusteella 0-5. Arviointiperusteet: monipuolisuus, oikeellisuus, kriittisyys.

Edeltävät opinnot: Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op pitää suorittaa joko ennen, tai samaan aikaan tämän koulutuskohtaisen osan kanssa.

---------------------

Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa, 2 op

Aikataulu: Syksy 2022

Opettaja: Risto Ikonen

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • hahmottaa kasvatus- ja koulutuskysymystenaikasidonnaisuuden
  • tunnistaa kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofianvälisen eroavuuden
  • pystyy arvioimaan kasvatukseen liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia
  • hahmottaa suomalaiselle yhteiskunnalle ominaisen yhteyden kasvatuksen ja demokratian välillä.

Sisältö: Kasvatuksen ja koulutuksen historiallis-filosofinen kehkeytyminen. Kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofian käsitteet. Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan yhteiskunnallis-kulttuuriset vaikuttimet. Kasvatuksen arvosidonnaisuus.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Luennot 10 t (myös etäyhteys ja tallenteet), luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva verkkotentti 2 t; itsenäinen työ 42 t. Luennot ja kirjallisuus tentitään verkkotenttinä opintojakson tenttipäivinä.

Oppimateriaali: Tentittävä kirjallisuus koostuu suomenkielisistä open access-artikkeleista (n. 150 sivua). Linkit artikkeleihin löytyvät opintojakson verkkoympäristöstä.

Arviointi: Luentojen ja artikkelikoosteen tentti arvioidaan asteikolla 0–5.

---------------------

Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen osa, 3 op

Aikataulu: Syksy 2022

Opettaja: Risto Ikonen

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • hahmottaa kasvatus-ja koulutuskysymystenaikasidonnaisuuden
  • pystyy arvioimaan kasvatukseen liittyvien ilmiöiden historiallisia ja filosofisia lähtökohtia
  • soveltaa omassa tieteenalassaanhistoriallis-filosofistalähestymistapaa
  • osaa keskustella kasvatuksen ja koulutuksen historiallisista ja filosofisista lähtökohdista•hallitsee kansalliskirjaston digitaalisten materiaalien käytön.

Sisältö: Kasvatusta ja aikuiskasvatusta koskevan keskustelun historiallisuus. Kansalliskirjasto ja sen digitaaliset aineistoistot. Lehtitekstit kasvatuksen historian ja filosofian lähdemateriaalina.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Osallistuminen aloitustapaamiseen 2 t (myös etäyhteys); opintopiirityöskentely ja opintopiiriraportin kirjoittaminen 15 t (myös etäryhmät), seminaari 10 t (myös etäosallistuminen mahdollista). Itsenäinen työskentely 54 t. Aloitustapaamiseen voi osallistua joko päivä- tai iltaryhmässä.

Opintopiiriryhmät organisoivat työskentelynsä, pitävät opintopiiripöytäkirjaa ja kirjoittavat opintopiiriraportin. Ryhmät voivat olla lähi-, etä- tai hybridiryhmiä. Opintopiiriryhmät esittävät opintopiiriraporttinsa seminaarissa.  Jako opintopiireihin tapahtuu aloitustapaamisessa. Osa seminaaritapaamisista järjestetään klo 16 jälkeen.

Oppimateriaali: Kansalliskirjaston kasvatusalaan liittyvät digitaaliset aikakauslehdet tai vastaava digitaalinen aineisto.

Arviointi: Opintopiiriraportin tai kirjallisen tehtävän perusteella: hyväksytty – hylätty.

---------------------

Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa, 2 op

Aikataulu: Syksy 2022

Opettaja: Juha Kauppila

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tietää kasvatussosiologisen tutkimuksen perusasetelmia, teoriasuuntauksia ja peruskäsitteitä
  • tuntee koulutuksen yhteiskunnalliset funktiot ja osaa pohtia koulutuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä
  • tietää globalisaation eri ulottuvuudet ja yhteyden kansalliselle koulutuspolitiikalle ja on edistynyt kriittisen ja eettisen ajattelun taidoissaan.

Sisältö: Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille. Globalisaation haasteet koulutuspolitiikalle.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Opiskelija valitsee suoritustavan 1, 2 tai 3:

  • Suoritustapa 1: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen verkkotenttinä (yksilö-tai ryhmätentti 2-6 henkilöä) 3 t, itsenäinen työskentely 37 t.
  • Suoritustapa 2: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina), luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvat oppimistehtävät 10 t, itsenäinen työskentely 30 tuntia.
  • Suoritustapa 3: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina) luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan opintopiiriraportin tekeminen opintopiiriryhmässä 10 t, itsenäinen työskentely 30 t.

Oppimateriaali: Yhteisen osan kirjallisuus:

Antikainen, A., Rinne, R. ja Koski, L. 2013. Kasvatussosiologia. (Soveltuvin osin, opettajien tarkentamalla tavalla)

Apple, M.V., Ball, J.S. & Gandin, L.A. 2010. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. (Soveltuvin osin, opettajien tarkentamalla tavalla)

Arviointi: Yksilö-tai ryhmätentti/ opintopiirin loppuraportti / oppimistehtävät: 0–5.

Lisätietoja: Luennot kerran vuodessa kevätlukukaudella. Kurssia voi suorittaa luentotallenteiden avulla myös syyslukukaudella.

Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pää-, sivuaine- ja avoimen opiskelijat voivat korvata tämän opintojakson 5 op kokonaisuuden suorittamalla englanninkielisen opintojakson 2230109 Finnish education and Society, 5 ECTS

---------------------

Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa, 3 op

Aikataulu: Syksy 2022

Opettaja: Juha Kauppila

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Tunnistaa kasvatussosiologisen näkökulman tieteellisissä teksteissä
  • Tunnistaa koulutuksen yhteiskunnallisia ja kulttuuria merkityksiä
  • Osaa reflektoida käsitteellisesti omaa koulutusta ja oppimista suhteessa elämänkulkuun ja yhteiskuntaan
  • Tunnistaa koulutuspoliittisia haasteita ja osaa analysoida niitä kriittisesti.

Sisältö: Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen funktiot ja oppijoiden diversiteetti. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Aloitustapaaminen 2 t (myös etäyhteys); oppimateriaaleihin pohjautuva lukupäiväkirja 79 t. Tarkemmat tiedot kurssin suorittamisesta käydään läpi ensimmäisellä yhteisellä tapaamisella, johon voi osallistua myös etäyhteyden avulla.

Oppimateriaali: Silvennoinen, H. Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset. Kasvatussosiologian vuosikirja 1 2016. SKTS Nro 73. JA Jarvis 2010. Adult education and lifelong learning: Theory and practice (uusittu 4. painos).

Arviointi: Lukupäiväkirja arvioidaan asteikolla 0–5.

---------------------

Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, 5 op

Aikataulu: Syksy 2022

Opettaja: useita opettajia

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää ihmisen lajityypillisen yksilökehityksen ja toiminnan reunaehdot
  • tunnistaa ihmisen kehityksen ja kulttuurin yhteen kietoutumisen yksilön kasvuprosessissa
  • ymmärtää kannustamisen ja huomioon ottavan vuorovaikutuksen merkityksen kehityksessä, oppimisessa ja hyvinvoinnissa
  • osaa tunnistaa vuorovaikutusta ja hyvinvointia vahvistavia tai vaarantavia tekijöitä sekä yksilöissä että ympäristössä.

Sisältö: Opintojakso koostuu yhteisestä osasta (3 op ) ja koulutusaloittain eriytyvästä osasta (2 op ). Koulutuskohtainen osa suositellaan suoritettavan samanaikaisesti yhteisen osan kanssa.

Yhteinen osa (3 op):
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet. Ihmisen luontaisen kehityksen kaari ja elämänkaari. Ajattelu, motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi. Tunnesäätely, stressiaktivoituminen ja kehollisuus. Vuorovaikutus ja oppiminen kasvun ja kehityksen näkökulmista.

Koulutuskohtainen osa, (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede) (2 op):
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet, ilmiöt ja tutkimus yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen näkökulmasta.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat:

Yhteinen osa (3 op):
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet. Ihmisen luontaisen kehityksen kaari ja elämänkaari. Ajattelu, motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi. Tunnesäätely, stressiaktivoituminen ja kehollisuus. Vuorovaikutus ja oppiminen kasvun ja kehityksen näkökulmista.

Luennot 24 t (luennot striimataan ja niistä saatavilla myös tallenteet) ja verkkotentti 2 t. Itsenäinen työskentely 55 t.

Koulutuskohtainen osa, (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede) (2 op):
Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet, ilmiöt ja tutkimus yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen näkökulmasta.

Verkko-opintopiirissä tehtävä opintopiiriraportti 20 t; opintopiiriraporttien vertaisarviointi 2 t; itsenäinen työskentely 32 t.

Materiaalit, ohjeet ja opintopiiriraporttien vertaisarviointialue on opintojakson verkkoympäristössä. Opintopiiriryhmät voivat työskennellä joko verkossa etänä tai halutessaan myös lähi- tai hybriditapaamisten avulla.

Oppimateriaali:

Yhteinen osa (3 op), tentittävä kirjallisuus:

  • Nurmi J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L & Ruoppila, I. (2014) (tai myöhempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Salmela-Aro K. (toim.) (2018) Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Koulutuskohtainen osa, (kasvatus-ja aikuiskasvatustiede) (2 op), materiaali:

  • opintopiirityöskentelyssä käytettävä oheismateriaali
  • Kallio, K. (toim., 2016). Ajattelun kehitys aikuisuudessa. Kohti moninäkökulmaisuutta. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
  • Verkkoympäristössä mainitut kasvatustieteelliset artikkelit.

Arviointi:

Yhteinen osa: Verkkotentti 0-5 . Tentissä arvioidaan luentojen ja kirjallisuuden muodostama kokonaisuus, jossa molemmat on suoritettava hyväksytysti. Myös mahdollinen uusintatentti on suoritettava molempien osien kokonaisuutena.

Koulutuskohtainen osa, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede: Opintopiiriraportti: 0–5.

Lisätiedot: Opintojakson voi suorittaa joko syys-tai kevätlukukaudella.

Opintojakso tulee suorittaa joko samanaikaisesti Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen osa -opintojakson kanssa tai sen jälkeen.

---------------------

Toimijana kasvatus- ja koulutusalalla, 5 op

Aikataulu: Rajattuna aikana kevätlukukaudella 2023. Tarkempi aikataulu vahvistetaan myöhemmin.

Opettaja: Heli Mutanen

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tunnistaa ammatillisen osaamisen kehittymisen ja asiantuntijuuteen kasvamisen teoreettisia näkökulmia,
  • ymmärtää korkeakoulutuksen merkityksen työelämässä ja kasvatustieteilijän asiantuntijatehtävissä,
  • tunnistaa kasvatus-ja koulutusalan erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja, käytännön työkenttiä ja asiantuntijatehtäviä,
  • on tutustunut kasvatustieteilijän erilaisiin tehtäviin,
  • on aloittanut omien ammatillisten vaihtoehtojensa pohdinnan.

Sisältö: Kasvatusalan generalistien ydinkompetenssit ja -kvalifikaatiot. Asiantuntijuuden, ammatillisen toimijuuden ja ammatillisen identiteetin perusteet. Kasvatusalan eri toimintakontekstit. Kasvatus- ja koulutusalan työelämä ja -tehtävät. Generalistikoulutus ja työmarkkinat.

Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.

Suoritustavat: Luennot 12 t (hybridinä, myös tallenteet); pienryhmäharjoitukset 4 t (tai pienryhmäharjoituksia korvaavat verkkotehtävät 4 t); luentoihin ja oppimateriaaleihin perustuva yksilötehtävä 25 t; ryhmätehtävä 10 t; itsenäinen työskentely 84 t.

Ryhmätehtävän voi korvata opiskelijan itse hankkimassa paikassa tehtävällä 10 t työseurannalla (job shadowing).

Oppimateriaali:

  • Opettajan jakamat sähköisesti saatavilla olevat artikkelit.
  • Mälkki, K. & Mansikka-aho, A. (2020) Kasvatustieteen Taskutuutori: Raketti ajattelun avaruuteen! Tampereen yliopisto, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. (http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1438-5)
  • Toissa.fi, Urapolulla.fi, (www.aarresaari.net/valmistuneet-tyoelamassa/)
  • Opettajan jakamat muut verkkomateriaalit.

Arviointi: Luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva yksilötehtävä: 0-5; ryhmätehtävä (tai työseuranta): hyväksytty-hylätty.

 

Oikeus muutoksiin pidätetään.

Lisätiedot:
koulutussihteeri Hanna Laitvirta
hanna.laitvirta@kymenlaakso.fi
puh. 044 748501

 


#osaamisenkehittäjä

Yhteystiedot

Kotka

Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 044 747 8501

Kouvola

Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501

Muualla verkossa