Saavutettavuus-avustimet
Perusopintojen (25 op) yhteisissä opinnoissa käsitellään terveyttä, terveyden edistämisen lähtökohtia ja terveysongelmia sekä yhteiskunnan että yksilön elämänkaaren näkökulmasta, vuorovaikutusta, terveysosaamista ja terveyskäyttäytymistä. Valinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten omia tarpeitaan/ tavoitteitaan vastaavia opintoja esitetyistä vaihtoehdoista.
Mikäli jokin perusopintojen yhteisistä opintojaksoista on suoritettu muussa yhteydessä, se korvataan valitsemalla vastaava opintopistemäärä valinnaisia opintoja lisää.
Kymenlaakson kesäyliopistossa opintojesi tukena on tuutori Eetu Laitinen. Tuutoroinnit tapahtuvat verkkotapaamisina (Zoom). Ensimmäiset tuutoroinnit opintojen aloituksen ja opiskelutaitojen tueksi ovat torstaina 14.9. ja 28.9. klo 17.30 alkaen. Tarpeen mukaan voit pyytää tuutorilta ohjausta myös muina aikoina.
Hinta: Kymenlaakson kesäyliopiston maksu 185 € + Itä-Suomen avoimen yliopiston maksut 225 €
Yhteiset opintojaksot 15 op:
4310521 Terveyden edistämisen perusteet 5 op
TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 5 op
4310522 Terveyspedagogiikan perusteet 5 op
Valinnaiset opintojaksot 10 op:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon opinnoista:
TH00CW27 Terveyttä edistävä kouluyhteisö 5 op
Kansanterveystieteen opinnoista:
TL00CM84 Kansanterveystieteen perusteet MOOC 5 op
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
4429551 Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op
5513404 Lasten, nuorten ja perheiden palvelut kasvun tukena 5 op
Ravitsemustieteen opinnoista:
TL00CC78 Ravitsemustieteen perusteet 5 op
Hoitotieteen opinnoista:
4313110 Digipedagogiikan perusteet osana ohjausta ja opetusta MOOC 2 op
4310543 Terveysongelmien ehkäisy eri ikäisillä 3 op
Ihmisen biologian opinnoista:
4429401 Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö 2 op
Terveysliikunnan opinnoista:
4445607 Liikuntafysiologian perusteet 4 op
Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen jälkeen opiskelija
Suositeltavaa on aloittaa perusopinnot Terveyden edistämisen perusteet 5 op opintojaksosta, joka toteutuu syys- ja kevätlukukaudella. Opintoja voi muuten suorittaa vapaassa järjestyksessä.
Opiskelu tapahtuu verkko-oppimisympäristö Moodlessa. Opintojaksoille kirjautuminen Moodlessa aukeaa pääsääntöisesti aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan kirjautumisen alkamisesta. Opintojaksoilla on aikataulutettuja tehtäviä. Tarkemmat tiedot opintojaksoista ja opintojaksoille ilmoittautumisesta löytyvät Terveyden edistäminen ja terveystieto perusopintojen Moodle -tiedotusympäristöstä.
Tuutori: Kymenlaakson kesäyliopistossa saat opintoihisi tuutorin ohjausta ja tukea. Kymenlaakson kesäyliopistossa on opintojesi tukena tuutori. Tuutorointiedot ja kokoontumiset (Zoom) täsmentyvät myöhemmin.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka. Opintoihin tulee rekisteröityä erikseen kullekin opintojaksolle Itä-Suomen yliopiston järjestelmään. Saat yksittäiset opintojaksojen rekisteröitymislinkit Kymenlaakson kesäyliopistosta sen jälkeen, kun opintokokonaisuuden ilmoittautumisaika on päättynyt.
---------------------
Terveyden edistämisen perusteet 5 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Ari Haaranen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Terveyden edistämisen ja terveystiedon keskeiset käsitteet, perusteet ja sisältöalueet. Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen rakenne ja opetustarjonta, henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Orientaatiotehtävä, henkilökohtainen opintosuunnitelma ja verkkotentti. Itsenäinen työskentely 135 h. Verkkotentin suoritusajankohdat ilmoitetaan Moodlessa.
Oppimateriaali:
Verkkotentti perustuu rajatusti oppimateriaaliin. Tenttiin kuuluvat alueet kuvattu tarkemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä. Jos kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.
---------------------
Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 5 op
Aikataulu: 03.10.2023 - 01.12.2023
Opettaja: Hannele Turunen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Terveystiedon keskeiset sisältöalueet ja terveystiedon opetuksen ja terveysoppimisen ajankohtaiset sisällöt:
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkko-oppimistehtävät ja verkkokeskustelu. Itsenäisen työn osuus 100% (135 h).
Oppimateriaali:
Opetushallitus (n.d.). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Ruoka- ja ravitsemuskasvatus oppimisjatkumona. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ruoka-ja-ravitsemuskasvatus-oppimisjatkumona
Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.3.2018). Kiusaamisen ehkäisy sekä työrauhan edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160694
Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.12.2019). Medialukutaito Suomessa; Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161951
Opetus- ja kulttuuriministeriö (7.4.2021). Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7-17 vuotiaille. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984
Sosiaali- ja terveysministeriö (11.2.2020). Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4139-7
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (17.9.2021). Kouluterveyskysely. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset
Valtioneuvosto (23.2.2021). Kansallinen lapsistrategia: Komiteamietintö. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-777-5
Valtion ravitsemusneuvottelukunta (2017) Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%c2%a6%c3%aada%c2%a6%c3%aaa%c2%a6%c3%aan_ja_opitaan_yhdessa%c2%a6%c3%aa_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.
---------------------
Terveyspedagogiikan perusteet 5 op
Aikataulu: 09.01.2024 - 11.03.2024
Opettaja: Terhi Saaranen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Terveysopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset ja niiden muutokset ajassa. Terveyden lukutaito terveysosaamisen perustana. Näyttöön perustuvan terveysopetuksen sisältö ja modernit terveysopetuksen menetelmät. Terveysosaamisen arviointi. Terveystiedon opetussuunnitelmien sisällöt.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkkoluennot 3h, verkkotentti 2h, verkko-oppimistehtävät ja -keskustelut ryhmissä 40h, kirjallinen työ 50h, itsenäinen opiskelu 40h.
Oppimateriaali:
Opetushallitus (n.d). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
Opetushallitus (n.d). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Terveystiedon materiaalit. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/terveystiedon-materiaalit
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) (2018). Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
Bildjuschkin, K. (2016). Terveystiedon opettajien ja oppilashuollon käsityksiä seksuaalisuudesta, sen kohtaamisesta ja seksuaaliterveyden opettamisesta peruskoulussa: Kumita – tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 46/2016. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131626/URN_ISBN_978-952-302-804-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lisäksi tehtäväkohtainen verkkomateriaali.
Arviointi: Oppimistehtävä 1 arvioidaan hyväksytty-hylätty, muut oppimistehtävät pisteytetään arviointikriteerien mukaisesti, josta muodostuu opintojakson arvosana. Opintojakson arviointi on numeerinen (0-5).
---------------------
Terveyttä edistävä kouluyhteisö 5 op
Aikataulu: 14.03.2024 - 09.05.2024
Opettaja: Terhi Saaranen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Kouluyhteisön terveyden edistämisen teoreettiset perusteet, ajankohtaiset teemat ja tutkimus. Kouluyhteisön kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen asiakirjat.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Luennot (3 h), ryhmätyöskentely (95 h), itsenäinen työskentely (37 h).
Oppimateriaali:
Helakorpi, S., & Kivimäki, H. (2021). Kouluterveyskysely 2021. Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2021: Iso osa lapsista ja nuorista on tyytyväisiä elämäänsä – yksinäisyyden tunne on yleistynyt. THL Tilastoraportti 30/2021. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091446139
Markkanen, P., Anttila, M., & Välimäki, M. (2019). Knowledge, Skills, and Support Needed by Teaching Personnel for Managing Challenging Situations with Pupils. International journal of environmental research and public health 16(19), 3646. https://doi.org/10.3390/ijerph16193646
Savolainen, Sormunen, M., & Turunen, H. (2021). Public health nurses’ perceptions on promotive and risk factors for children’s mental health: A qualitative interview study. Journal of Advanced Nursing 77(12), 4815–4826. https://doi.org/10.1111/jan.14987
SHE 2019. SHE koulun käsikirja 2.0 Menetelmällinen opas terveyttä edistäväksi kouluksi. https://www.schoolsforhealth.org/sites/default/files/editor/health-promoting-school/finnish-she-school-manual-2.0.pdf
Muu ajankohtainen materiaali Moodlessa.
Arviointi: Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
---------------------
Kansanterveystieteen perusteet MOOC 5 op
Aikataulu: Syksy 15.09.2023 - 24.11.2023 TAI kevät 15.02.2024 - 24.04.2024
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö: Kansanterveystiede tieteenä, terveys-sairaus-käsitykset, keskeiset kansanterveysongelmat, terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy, terveydenhuollon rooli. Opintojaksolla perehdytään ajankohtaisiin kansanterveysongelmiin painottaen erityisesti nykyisen globalisoituvan maailman näkökulmaa ja kehitystrendejä. Kurssi on läpileikkaus suomalaisiin, eurooppalaisiin ja globaaleihin suuriin terveyshaasteisiin ja yrityksiin vastata niihin. Opintojaksolla hyödynnetään laajasti kotimaisia ja kansainvälisiä sähköisiä terveystietokantoja.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Omatoiminen opiskelu, sis. oppimistehtävät.
Oppimateriaali:
Kauhanen, J. ym.: Kansanterveystiede, SanomaPro, 2018.
Videoluennot
WHO:n verkkosivut www.who.int
Muut verkkopohjaiset terveystietokannat ja materiaalit, päivitetyt linkit annetaan kurssin alkaessa
Arviointi: Oppimistehtävät hyväksytty/hylätty, tentti 0-5 Kurssiarvosana muodostuu opintojakson tentin perusteella.
---------------------
Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op
Aikataulu: 26.09.2023 - 14.11.2023
Opettaja: Jussi Karppi
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perusteet lapsen ja nuoren biopsykososiaalisesta kehityksestä ja sen eri vaiheista, perusihmissuhteiden syntymiseen vaikuttavista keskeisistä tekijöistä ja tunnistaa psyykkistä häiriintymistä ja syrjäytymistä aiheuttavia riskitekijöitä.
Sisältö: Lapsen ja nuoren kehityksellisten, tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen muodostuminen; vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden synty; lapsuuden ja nuoruuden kehityskaaren eri vaiheiden keskeiset kehitystehtävät; kehityksen kulkuun vaikuttavat suojaavat ja riskitekijät sekä psyykkisen kehityksen ongelmat.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Luentotallenteet 8 t ja itsenäistä verkkotyöskentelyä (oppimistehtävät, verkkotentti ja vertaistyöskentely) 127 t.
Oppimateriaali:
I Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys; Biopsykososiaalinen kehitys s. 20-22, Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina s. 23-60, Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät s. 61-90,
II Häiriöiden esiintyminen, luokittelu ja tutkiminen; Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu s. 116-132,
IV Palvelujärjestelmä ja hoitoon lähettäminen; Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy s. 428-436, Palvelujärjestelmä s. 437-451, Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot s. 460-463,
V Psykososiaaliset hoidolliset interventiot; Johdatus psykososiaalisiin hoitomuotoihin s. 484, Perusterveydenhuollon interventiot s. 485-491, Psykoedukaatio s. 492-502,
VIII Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Adoptio ja sijoitus s. 760-768.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5. Essee 60% ja verkkotentti 40%, vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty.
---------------------
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut kasvun tukena 5 op
Aikataulu: 05.04.2024 - 30.07.2024
Opettaja: TtT Minna Rytkönen
Osaamistavoitteet: Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa keskeisten kasvatus-, sosiaali- ja terveyspalvelujen toiminnan ja merkityksen lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisessa ja ongelmien ehkäisyssä.
Sisältö: Palvelujärjestelmä lasten ja perheiden tukena, lastenneuvola, kouluterveydenhuolto, perusopetus ja varhaiskasvatus, koulu ja varhaiskasvatus, oppilashuolto, kasvatus- ja perheneuvonta, perhesosiaalityö ja lastensuojelun sosiaalityö lapsia, yhteistyö palvelujärjestelmässä, ehkäisevä työ ja ammatillinen tuki lapsia, nuoria ja perheitä tukemassa.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Luentotallenteet, vertaistyöskentely, oppimistehtävä ja essee 135 h.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus:
Aaltonen K. 2011. Nuorten hyvinvointi ja monialainen yhteistyö. 2. painos. Tietosanoma.
Saastamoinen, K. 2016. Lapsen suojelu viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan. Helsinki: Edita
Bardy M. 2013. Lastensuojelun ytimissä. THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/104421
Forsberg H. ja Ritala-Koskinen A. (toim.) 2006. Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja tiedon uudelleenarviointia. PS-kustannus.
Petrelius P. & Eriksson P. (toim.) 2018. Uudistuva lastensuojelu. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 32. Helsinki. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-208-6
Hämäläinen U. & Kangas O. (toim.) 2010. Perhepiirissä. Kela. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/17471
Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa. 2015. Hoitosuositus. Tutkimusnäytöllä tuloksiin. HOTUS. Hoitotyön tutkimussäätiö. http://www.hotus.fi/system/files/Julkaistava%20suositus13112015_2.pdf
Törrönen M., Hänninen K., Jouttimäki P., Lehto-Lundén T., Salovaara P. & Veistilä M. (toim.) 2016. Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lapset, nuoret, perheet. Kasvun kumppanit https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lastensuojelun käsikirja. https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lastenneuvolakäsikirja. https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja
Hakulinen T., Laajasalo T. & Mäkelä J. (toim.) 2019. Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen vahvistaminen: Teoriasta käytäntöön. THL. Ohjaus 9/2019. https://www.julkari.fi/handle/10024/138389
Lapsen aika: Kohti kansallista lapsistrategiaa 2040. Valtioneuvoston julkaisuja 2019:4, OPM ja STM https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161441
Mönkkönen K. Kekoni T. 2020. Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa: Hujala A, Taskinen H. (toim.) 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University press. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Yliruka, L., Eriksson, P., Jokinen, L. & Pasanen, K. 2022. Kohti monitoimijaista lastensuojelua hyvinvointialueilla. THL. Työpaperi 52. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-984-9
Soveltuva lainsäädäntö ja muu Moodle verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0-5. Oppimistehtävä ja vertaistyöskentely hyv/hyl, essee 0-5, arvosana määräytyy esseen arvosanan perusteella.
---------------------
Ravitsemustieteen perusteet 5 op
Aikataulu: 01.09.2023 - 27.10.2023
Opettaja: Liisa Tammela
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Ihmisen ravitsemuksen perusteet. Energia ja energiaravintoaineet, vitamiinit, kivennäisaineet, muut ruoan sisältämät aineet. Ravintoaineiden tehtävät ihmisen ravitsemuksessa. Ravinnontarve. Ravitsemussuositukset. Ravinnonsaannin arviointi, ruoka-ainetaulukot ja -tiedostot.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkko-opinnot; luentotallenteet, oppimistehtävät Moodlessa sekä verkkotentti. Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.
Oppimateriaali:
Mutanen M, Niinikoski H, Schwab U, Uusitupa M (toim.) Ravitsemustiede. Keuruu: Duodecim 2021. (Kirjaa voi lukea sähköisesti oppiportin kautta omilla käyttäjätunnuksilla, edellyttää opinto-oikeuden.)
Luentomateriaalit ja muu Moodlessa oleva oheismateriaali.
Arviointi: Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta asteikolla 0-5. Opintojakson hyväksyminen edellyttää myös oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ilmoitettujen aikataulujen puitteissa.
---------------------
Digipedagogiikan perusteet osana ohjausta ja opetusta MOOC 2 op
Aikataulu: 04.09.2023 - 31.07.2024
Opettaja: Ari Haaranen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Digitaalisuuden hyödyntäminen vuorovaikutuksessa, yhteistyössä ja ammatillisessa kehittymisessä, Sisällön tuottaminen ja muokkaaminen digitaaliseen oppimisympäristöön, Sisällön jakaminen ja hallinta, Digitaalisen ympäristön haasteet ja edut oppimiselle, opetukselle ja arvioinnille, Opettajan digitaaliset keinot opiskelijoiden osallisuuden tukemiseksi, Informaatio- ja medialukutaito.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: MOOC verkko-opinnot, oppimistehtävät ja omatoiminen työskentely.
Oppimateriaali: Oppimateriaali verkko-oppimisympäristössä.
Arviointi: Hyväksytty - täydennettävä (Hyväksytty vastaa hyvää tasoa, joka tarkoittaa vähintään 70% asetetuista tavoitteista). Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettuja osatehtäviä.
---------------------
Terveysongelmien ehkäisy eri ikäisillä 3 op
Aikataulu: 11.03.2024 - 28.04.2024
Opettaja: Ari Haaranen, Outi Savolainen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Keskeiset kansanterveysongelmat Suomessa ja globaalisti eri ikäisillä, kansainväliset ja kansalliset prevention ja promootion ohjelmat, vaikuttavat eri ikäkausien prevention ja promootion interventiot.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkko-oppimistehtävät ja loppuraportti (80 tuntia).
Oppimateriaali:
Helakorpi, S. ja Helenius, J. (2021), Nuorten arki – Kouluterveyskysely 2021: Moni nuori liikkuu liian vähän. THL, Tilastoraportti 46/2021
Koponen, P., Borodulin, K., Lundqvist, A-M., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (2018), Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa. FinTerveys 2017 -tutkimus. THL, Raportti 2018/4.
WHO (2018), World health statistics 2018: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. Geneva: World Health Organization; 2018.
Arviointi: Verkko-oppimistehtävät Hyväksytty-hylätty, raportti numeerinen arviointi 0-5.
---------------------
Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö 2 op
Aikataulu: 04.09.2023 - 09.10.2023
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Terveystieteellinen terminologia. Elimistö, kudokset, solut. Lepo- ja aktiopotentiaali. Lihasten, luiden ja nivelten makroskooppinen rakenne, sijainti ja toiminta. Soluvaurio, kasvaimet, luuston sairaudet, reumataudit.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintojakson tekemällä vaaditut suoritteet Moodle-ympäristössä (ml. tentti ja itsearviointi).
Oppimateriaali:
Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lätti: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro, 2017 tai uudempi painos.
Luento-, verkko- ja Moodlemateriaali, Visible Body –tietokanta.
Lisäksi suositeltava kirja: Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. painos (2012 tai uudempi).
Arviointi: H-5.
---------------------
Liikuntafysiologian perusteet 4 op
Aikataulu: 11.09.2023 - 03.11.2023
Opettaja: Mika Venojärvi
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää pääpiirteissään liikunnan biologiset säätelyjärjestelmät ja osaa kuvata ihmiskehon rakenteen ja toiminnan, elimistön välittömät ja pitkäaikaiset vasteet liikuntaan erilaisissa tilanteissa.
Sisältö: Lihastyön energia-aineenvaihdunta, lihastoiminta ja sen säätely, kestävyys- ja voimaharjoittelun vaikutukset elimistössä, harjoittelun vaikutukset aineenvaihduntaan sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöön ja lämmönsäätelyn periaatteet.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkkoluennot, verkkotentti, oppimistehtävä, oppimistehtävän itsearviointi, oppimistehtävän vertaisarviointi, omatoiminen opiskelu.
Oppimateriaali: Ahonen J, Sandström M. Liikkuva Ihminen -aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy, Lahti 2011 (soveltuvin osin)
Mälkiä E, Wasenius N. Fysiologinen näkökulma fyysiseen aktiivisuuteen. Mediapinta oy. 2019 (soveltuvin osin).
Muu oheismateriaali.
Arviointi: Oppimistehtävän vertaisarviointi hyv/hyl, oppimistehtävä 0-5 ja tentti 0-5.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 044 747 8516
Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501