Opintojakso on ohjattu käytännön sosiaalityön työskentely opiskelijan valitsemassa ja yliopiston hyväksymässä paikassa.
Aloitusseminaari: 19.1.2024 pe klo 16.30–20.00 Kouvolassa
Ryhmäohjaus: 18.3.2024 ma klo 18.30–19.30 verkossa
Loppuseminaari: 4.5.2024 la klo 10.00–14.00 Kouvolassa
Paikka: Kymenlaakson kesäyliopisto, Hovioikeudenkatu 6, Kouvola
Opiskelijamäärä: Maksimimäärä ryhmässä opiskelijoita 8. Mikäli edeltävät opinnot kokonaisuudessaan suorittaneita opiskelijoita on hakijoissa enemmän kuin maksimimäärä, opiskelijat valitaan suoritettujen pääaineopintojen ja sosiaalityön tutkintorakenteeseen kuuluvien muiden opintojen kokonaisopintopistemäärän perusteella. Jos vielä tasapisteet tarkastelemme arvosanoja.
Osaamistavoitteet: Opiskelija tunnistaa tapauskohtaisen sosiaalityön suunnitelmallisen prosessin ja ammatillisen asiakaskohtaisen vuorovaikutuksen käytännön sosiaalityössä. Hän osaa soveltaa asiakastyön vuorovaikutusta ja dokumentointia käytännöissä. Opiskelija osaa analysoida sosiaalityön käytäntöjä tutkimuksen pohjalta ja tulkita sosiaalityön yhteiskunnallista merkitystä.
Sisältö: Tapauskohtaisuus sosiaalityön käytännöissä: asiakastyön suunnitelmallinen prosessi, vuorovaikutus ja dokumentointi sosiaalityön erilaisissa toimintaympäristöissä.
Suoritustavat: Käytännön opiskelu 6 vkoa (30 pv), josta verkkotyöskentelyn ja käytäntöraportin osuus 10 %. Suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin 8 h (alku- ja päättöseminaari).
Toteutustavat: Ohjattu käytännön työskentely opiskelijan valitsemassa ja yliopiston hyväksymässä paikassa; henkilökohtaisiin osaamistavoiteisiin perustuva käytäntösuunnitelma; asiakastyöhön, sosiaalityön tutkimukseen ja oman oppimisen reflektointiin liittyvä käytäntöraportti sekä seminaari 8 h.
Oppimateriaalit:
1) Pohjola, A. & Kääriäinen, A. & Kuusisto-Niemi, S. (toim.) Sosiaalityö, tieto ja teknologia. PS-kustannus, 2010.
2) Strömberg-Jakka, M. & Karttunen, T. (toim.) Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisten arkeen. PS-kustannus, 2012.
3) Poikela, R.: Asiakassuunnitelma asiakaslähtöistä auttamista tavoitteellistamassa. Kohteen rakentumisen moniääninen menetelmä. Helsingin yliopisto, 2010.
4) Laitinen, M. & Niskala, A.(toim.) Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Vastapaino, 2013.
Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa -raportti
Oheismateriaali: Kananoja, J., Lähteinen, M., Marjamäki, P., Laiho, K., Sarvimäki, P., Karjalainen, P. & Seppänen, M.: Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma, 4. uudistettu painos, 2016.
Arviointi: 0–5. Arviointi perustuu opiskelijan ja käytännön ohjaajan yhteiseen tavoitearviointiin (50 % arvosanasta) sekä yliopiston ohjaavan opettajan käytäntöraporttiin pohjautuvaan arviointiin oppimisprosessista (50 % arvosanasta).
Edellytykset: Opiskelijalla tulee olla suoritettuna Itä-Suomen yliopiston tutkintorakenteen (avoimessa yliopistossa tarjottavat opinnot) mukaan perusopinnot kokonaisuudessaan sekä Tapauskohtainen sosiaalityö suhteina ja prosesseina 5 op.
Ilmoita ilmoittautumisen yhteydessä liitetiedostona kaikki edeltävät sosiaalityön tutkintorakenteeseen liittyvät opintosi, eli vastaa selkeästi seuraaviin:
HUOM! Ilman liitettä hakemustasi ei käsitellä.
- Kirjaa dokumentin alkuun nimesi ja opiskelijanumerosi
- Onko sinulla sosiaalityön perusopinnot tehtynä (UEF:n mukaan)?
- Mikä on sosiaalityön perusopintojesi arvosana? (Näkyy opintorekisterissä, kun perusopinnot ”koottu”)
- Onko Tapauskohtainen sosiaalityö suhteina ja prosesseina suoritettu?
- Pääaineopintojen eli sosiaalityön opintojen kokonaisopintopistemäärä?
- Kokonaisopintopistemäärä?
Oikeus muutoksiin pidätetään.