Saavutettavuus-avustimet
Opintojen jälkeen osaat soveltaa markkinoinnin peruskäsitteitä liiketoimintaan, tunnistat kysyntään ja kilpailuun liittyviä haasteita ja ymmärrät, miten asiakkaan kokemus tuotteesta tai palvelusta muodostuu.
Opinnot antavat valmiuksia toimia erilaisissa markkinoinnin asiantuntija-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Jos haluat suorittaa Markkinoinnin perusopinnot opintokokonaisuuden, silloin suoritat Markkinoinnin perusteet opintojakson ja lisäksi valinnaisista opintojaksoista niin, että vähimmäislaajuus 25 op täyttyy.
Opetus on Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden opetussuunnitelman mukaista ja opetuksesta vastaavat Joensuun ja Kuopion kampusten opettajat. Markkinoinnin opintoja voi opiskella avoimessa yliopistossa jokainen, opiskelijan peruskoulutuksesta ja iästä riippumatta. Opintoihin ei pääosin sisälly pakollista lähiopetusta.
Pääosa opintojaksoista on joustavasti tarjolla koko lukuvuoden aikana ja voit aloittaa opinnot itsellesi sopivana ajankohtana. Joissakin opintojaksoissa toteutus on vain syys- tai kevätlukukaudella. Opintojaksossa on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista voit valita itsellesi sopivan ja suorittaa muutoin opintoja omassa aikataulussa itsenäisesti. Tarkasta yksittäisen opintojakson suoritusajankohdat ja ilmoittautumisaika opintojakson tiedoista Moodlessa. Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. Opintoihin tulee rekisteröityä erikseen kullekin opintojaksolle Itä-Suomen yliopiston järjestelmään. Saat yksittäiset opintojaksojen rekisteröitymislinkit Kymenlaakson kesäyliopistosta ilmoittautumisesi jälkeen.
Opiskelu tapahtuu joustavina etäopiskeluun soveltuvina verkko-opintoina. Kymenlaakson kesäyliopistossa opintojesi tukena on tuutori Eetu Laitinen. Tuutoroinnit tapahtuvat verkkotapaamisina (Zoom). Ensimmäinen tuutorointi ja opintojen aloitusinfo on tiistaina 12.9.2023 klo 17.30 alkaen.
Hinta: Kymenlaakson kesäyliopiston maksu 185 € + Itä-Suomen avoimen yliopiston maksut 225 €
Markkinointi perusopinnot 2023-2024
Pakollinen opintojakso:
5210105 Markkinoinnin perusteet 6 op
Valitaan vähintään 19 op seuraavista:
5213216 Vastuullinen liiketoiminta 6 op
5211212 International Business 6 op
5211241 Strateginen vähittäiskaupan johtaminen 6 op
5215207 Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
5213212 Kuluttajakäyttäytyminen 6 op
5213214 Organisaatioviestintä 6 op
5211211 Markkinoinnin johtaminen 6 op
Jos haluat suorittaa vain osan tai osia opintokokonaisuudesta, se on mahdollista! Ota yhteys koulutussihteeriin:
---------------------
Markkinoinnin perusteet 6 op
Aikataulu: Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät lukukauden aikana.
Opettaja: Sasu Tuominen
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Markkinoinnin perusmäärittelyt. Ostokäyttäytyminen. Segmentointi. Markkinointi-informaatio ja markkinointitutkimus. Tuote, hinta, jakelu, markkinointiviestintä. Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen. Suhdemarkkinointi, palvelujen markkinointi ja nonprofit-organisaatioiden markkinointi. Digitaalinen markkinointi.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkkokurssi: Verkkoluennot ja -materiaali, itseopiskelutehtävät, itsenäinen opiskelu ja verkkotentti. Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät lukukausi 2023-2024: pe 28.10.2023 klo 13-17, pe 8.12.2023 klo 13-17, pe 15.3.2024. klo 13-17, ke 24.4. klo 14-18.
Oppimateriaali:
Brassington, F. & Pettitt, S. 2013. Essentials of marketing. Harlow: Pearson. (myös e-kirjana)
Artikkelit ja muu materiaali Moodlessa.
Arviointi: Tentti 0-5.
---------------------
Vastuullinen liiketoiminta 6 op (Sustainable Business) 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Vastuullisuuden käsite. Vastuullisen markkinoinnin periaatteet. Asiakaslähtöinen vastuullisuus. Vastuulliset kilpailukeinot. Vastuullisuutta edellyttävä lainsäädäntö. Vastuullinen innovaatio.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkkototeutus: Välitehtävät 30 t, vastuullisen liiketoiminnan arviointi 112 t, arviointi 20 t.
Oppimateriaali: Tutkimusartikkelit, opettajan ilmoittama muu materiaali Moodlessa.
Edeltävät opinnot: Suositus: Markkinoinnin perusteet -opintojakso tai vastaavat tiedot.
---------------------
International Business 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Merja Kauppinen
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö: Opiskelija osaa ja ymmärtää:
Key concepts of international business theory and practice;
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti yht. 162 t. 1.8.2023 alkaen 2 toteutusta eli:
1) Itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti yhteensä 162 t periodissa 4.
2) Luennot 24 t ja itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti yhteensä 138 t periodissa 4.
Tenttiajankohdat Moodlessa.
Oppimateriaali:
Cavusgil, S.T., Knight, G. & Riesenberger, J.: International Business. The New Realities. Fifth Edition or newer. Pearson Prentice Hall. (Also e-book available in the UEF library)
Opettajan ilmoittama muu materiaali Moodlessa.
Arviointi: 0–5.
Lisätietoja: The course is held in English.
---------------------
Strateginen vähittäiskaupan johtaminen 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: KTT Merja Karppinen
Osaamistavoitteet:
Tiedolliset: Opiskelija ymmärtää strategia-ajattelun kenttää ja keskeiset käsitteet. Opiskelija ymmärtää vähittäiskauppaan liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen sekä hahmottaa vähittäiskaupan liiketoiminta- ja konseptijohtamisen kokonaisuuden. Hän tuntee strategisen johtamisen prosessin, sekä vähittäiskaupan strategiset erityispiirteet ja menestystekijät. Hän tuntee operatiivisen liiketoiminnan johtamisen työvälineitä sekä ymmärtää tuloksen ja myynninjohtamisen merkityksen niin asiakkaan kuin henkilöstön näkökulmista.
Taidolliset: Opiskelija kykenee luomaan kokonaiskuvan vähittäiskaupan liiketoiminnan johtamisesta ja tuntee kaupan alan strategiset menestystekijät. Hän pystyy jäsentämään strategiaprosessin ja operatiivisen johtamisen yhteyden. Opiskelija omaksuu arvoketjuajattelun ja sen merkityksen kilpailutekijänä. Opiskelija omaksuu esimiestyöhön liittyvän vastuun henkilöstön osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja -menetelmiä liiketoiminnassa, ja kykenee soveltamaan kurssilla hankkimaansa tietoa käytännön työelämässä.
Kurssi antaa valmiuksia toimia vähittäiskaupan palveluksessa erilaisissa esimies- ja asiantuntijatehtävissä.
Sisältö:
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Luentokurssi: luennot ja ryhmäesitykset 28 t, luentotentti 4 t, itsenäinen ja ryhmätyöskentely (tulevaisuuden pohdinta, erityisasiakkaan haastattelu, vierailijaluentojen reflektointi, artikkeleiden referointi, vierailu vähittäiskaupassa, kirjallinen raportti ja sen videointi, loppuseminaari) 130 t.
Vierailijaluennoitsijoita vähittäiskaupan eri osa-alueiden käytännön asiantuntijoita.
Kirjallinen ryhmätyönä tehtävä case-harjoitustehtävä, joissa opiskelija perehtyy valitsemaansa teemaan syvällisemmin. Harjoitustehtävän suullinen esittäminen loppuseminaarissa.
Opintojakson aloitus toteutetaan lähiopetuksena sekä Joensuussa (5.9.2023) että Kuopiossa (6.9.2023). Tähän voi myös osallistua etänä, mikäli sopii asiasta etukäteen. Osallistuminen aloituspäivään vahvistaa ilmoittautumisen ja on edellytyksenä opintojakson suorittamiselle.
Muu opetus etäopetuksena. Ryhmätyötapaamiset lähi- tai etätapaamisina ryhmän oman valinnan ja aikataulun mukaan. Opetuksen ajankohdat Peppi-opinto-oppaassa ja Moodlessa.
Moodle-tentti pe 13.10.2023 klo 8:00 - la 14.10.2023 klo 12:00. Uusintatentti: Moodle-tentti pe 20.10.2023 klo 8:00 - la 21.10.2023 klo 12:00
Oppimateriaali:
Peltola, Heikki, Neilimo, Kari, Mitronen, Lasse & Kuusela, Hannu, 2021 (1. tai uudempi) painos. Kaupan huiput. Kun hyvä ei riitä.
Artikkeleita vierailijaluentojen aihepiireihin liittyen.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Levy, Michael, Weitz, Barton A. & Grewal, Dhruv, Retailing Management, 2014 (9 painos).
Goworek, Helen & McGoldrick, Peter, 2014, Retailing Marketing Management
Kuusela, H. & Neilimo, K., 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki: Edita.
Kautto, Lindblom & Mitronen. 2008. Kaupan liiketoimintaosaaminen. Helsinki. Talentum.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla HYV/HYL, 0-5. Harjoitustehtävä ja sen suullinen esitys. Harjoitustehtävä on suoritettava hyväksytysti. Luentokuulustelu 0-5.
Lisätietoja: Opintojakso on aineopintotasoinen. Opintojakso kuuluu Markkinoinin perusopintoihin, Johtamisen perusopintoihin, Johtamisen ja markkinoinin perus- tai aineopintoihin ja Kansainvälisen vähittäiskaupan aineopintoihin.
---------------------
Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Henna Kokkonen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Sisältö: Akateemiseen yrittäjyyteen liittyvät keskeiset piirteet ja tekijät, yrittäjyyden ja tulevaisuuden työelämävalmiuksien tarkastelu ominaisuuksien, osaamisen ja arvojen valossa, opiskelijan omien ominaisuuksien, arvojen, osaamisen sekä tieto- ja taitopotentiaalin arviointi erilaisten menetelmien kautta; tulevaisuuden työuramahdollisuuksien arviointia, osaamisen tuotteistaminen.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Omatoiminen työskentely ja oppimistehtävät, 54 t. Vaihtoehtoiset palautuspäivät lv. 2023-2024: 31.10.2023, 31.12.2023, 29.2.2024, 30.4.2024 ja 15.6.2024
Oppimateriaali: Opettajan ilmoittama materiaali. verkkomateriaalit Moodlessa.
Arviointi: Oppimistehtävät hyväksytty/hylätty.
---------------------
Kuluttajakäyttäytyminen 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Marianna Halinen
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Kulutuskulttuurit, arvot ja asenteet, päätöksenteko, kuluttajien kognitiiviset ja affektiiviset prosessit, kokemuksellinen kuluttaminen, asiakaslähtöinen markkinointi.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkko-opinnot. Itsenäinen työskentely, Moodleen kirjallisesti palautettavat tehtävät, verkkotentti. Tenttiajankohdat Moodlessa.
Oppimateriaali:
Solomon, M. R., Hogg, M. K., Askegaard, S. & Bamossy, G. 2019. Consumer behavior: A European perspective. 7th edition. Harlow: Pearson Education (saatavilla myös e-kirjana)
Artikkelit ja muu materiaali.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty / 0–5.
Edeltävät opinnot: Suositellaan Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
---------------------
Organisaatioviestintä 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Helena Kantanen
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Viestinnän johtaminen ja suunnittelu. Työyhteisö- ja johtamisviestintä. Mediasuhteet ja kriisiviestintä. Mainonta ja PR. Sosiaalinen media markkinointi- ja yhteisöviestinnässä. Tutkimuksellinen kirjoittaminen.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkkototeutus: verkkoluennot 2 t, oppimistehtävät 80 t, essee 80 t. Verkkokurssi on tarjolla ympäri vuoden. Päättötehtävän vaihtoehtoiset palautuspäivät li 2023-2024: 31.12.2023, 29.2.2024, 30.4.2024
Oppimateriaali:
Tench, R. & Yeomans, L. (toim.) 2014 tai uudempi. Exploring public relations. Harlow: Pearson. (saatavilla myös e-kirjana)
Juholin, E. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Helsinki: Infor.
Artikkelit ja muu materiaali.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla HYV/HYL, 0-5. Oppimistehtävät hyväksytty/hylätty, essee 100 % 0-5.
Edeltävät opinnot: Suositellaan Johtamisen perusteet tai Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
---------------------
Markkinoinnin johtaminen 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Sasu Tuominen
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö:
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkkoluennot – ja materiaali, tentti ja harjoitustyö. Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät lukuvuosi 2023 -2024: 3.11.2023 , pe 1.12.2023, pe 26.1.2024, pe 22.3.2024 klo 13-17. Harjoitustehtävän palautus hyväksytyn tentin jälkeen.
Oppimateriaali:
Hollesen, S. (2014). Marketing management. A relationship approach. 3rd ed. tai uudempi painos.
Muu materiaali verkkoympäristössä.
Arviointi: 0–5. Verkkotentti (70%), harjoitustehtävä (30%).
Edeltävät opinnot: Suositellaan Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 044 747 8516
Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501