Saavutettavuus-avustimet
Opintokokonaisuus sisältää opintojaksoittain määriteltyjä erilaisia suoritustapoja: verkkotyöskentelyä, opintopiirejä, oppimistehtäviä, kirjallisuustenttejä verkossa tai sähköisenä tenttinä. Opintojaksot on aikataulutettu, eivätkä sisällä pakollista lähiopetusta. Tutustu huolella opintojaksojen sisältöihin, suoritustapoihin ja aikatauluihin.
Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteeseen suuntautuneet perusopinnot tarjoavat hyvän mahdollisuuden hakeutua tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijakoulutusohjelmaan ks https://www.uef.fi/fi/avoimen-yliopiston-vayla-tutkinto-opiskelijaksi
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Opintoihin tulee rekisteröityä erikseen kullekin opintojaksolle Itä-Suomen yliopiston järjestelmään. Saat yksittäiset opintojaksojen rekisteröitymislinkit Kymenlaakson kesäyliopistosta sen jälkeen, kun opintokokonaisuuden ilmoittautumisaika on päättynyt.
HUOM! Tutustu opintojaksoihin ja tarkkoihin aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Tuutori: Kymenlaakson kesäyliopistossa on opintojesi tukena tuutori. Kasvatustieteen tuutor Tero Tuononen pitää ensimmäisen opintojen aloitustuutoroinnin (Zoom) tiistaina 29.8.2023 klo 17.00 alkaen. Linkin siihen saat ilmoittautumisesi jälkeen.
Hinta: Kymenlaakson kesäyliopiston maksu 235 € + Itä-Suomen avoimen yliopiston maksut 225 €
Kasvatustieteellisen alan perusopintojen (erityispedagogiikka, kasvatus- ja aikuiskasvatustiede, varhaiskasvatus) infotilaisuus ke 23.8.2023 klo 17.00 Teamsissa.
Opetussuunnitelma 2023–2024
Perusopintokokonaisuus koostuu seuraavista jaksoista:
---------------------
Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op
Aikataulu: 07.09.2023–31.7.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, inkluusio, kehitys, sivistys, sosialisaatio). Kasvatustieteiden paikka ja vaikuttavuus tieteiden järjestelmässä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kasvatuksen tutkimuksen yleiset ominaispiirteet ja tyypilliset kohteet.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus.
Suoritustavat: Luennot 10 t (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet); kirjallisuuden sekä luentojen ja luentomateriaalien tenttiminen verkkotenttinä 2 t; itsenäinen työskentely 42 t.
Luennoilla käydään läpi kasvatustieteen yleiset perusteet (6 t) ja metodiset perusteet (4 t). Luennot pidetään syyslukukauden alkupuolella Joensuussa, ja ovat seurattavissa myös reaaliaikaisesti verkossa ja katsottavissa myöhemmin verkkotallenteina. Luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan verkkotentin ja mahdollisen uusintatentin voi suorittaa loka-, marras-, maalis-, toukokuussa. Tentti on suoritettavissa em. kuukausina yhden, PEPPI-järjestelmässä ilmoitetun arkipäivän (12 t) aikana.
Oppimateriaali: Tentittävä kirjallisuus: Rinne, Kivirauma & Lehtinen ”Johdatus kasvatustieteisiin” (ei vuotta 2005 vanhempia painoksia; kahta viimeistä päälukua ”Klassiset kysymykset ja niiden esittäjät” ja ”Suomalaiset vastaukset” ei tentitä).
Arviointi: Verkkotentti arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: luentojen sisällön ja kirjallisuuden hallinta.
Edeltävät opinnot: Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op pitää suorittaa joko ennen tai samaan aikaan koulutuskohtaisen osan kanssa.
---------------------
Johdatus kasvatustieteisiin, koulutuskohtainen osa (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede) 3 op
Aikataulu: 7.9.–23.8.2023
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Koulutusalan tieteellinen perusta ja sille keskeiset käsitteet. Koulutusalalle ominaisia tutkimuskohteita ja tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen esimerkkejä.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus.
Suoritustavat: Luennot (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet) 4 t (kasvatustiede 2 t ja aikuiskasvatustiede 2 t); luentoihin sekä luento-, oppi- ja oheismateriaaliin pohjautuvat soveltavat tehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 57 t.
Oppimateriaali: Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Oheismateriaalit:
Verkkoympäristössä jaettu sähköinen aineisto.
Kasvatus-lehden sähköiset artikkelit.
Aikuiskasvatus-lehden sähköiset artikkelit.
Arviointi: Soveltavien tehtävien arvosanojen keskiarvon perusteella 0-5. Arviointiperusteet: monipuolisuus, oikeellisuus, kriittisyys.
Edeltävät opinnot: Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op pitää suorittaa joko ennen, tai samaan aikaan tämän koulutuskohtaisen osan kanssa.
---------------------
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, yhteinen osa 2 op
Aikataulu: 23.10.–13.12.2023
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Sisältö: Kasvatuksen ja koulutuksen historiallis-filosofinen kehkeytyminen. Kasvatusfilosofian ja kasvatustieteen filosofian käsitteet. Suomalaisen kasvatusajattelun ja koulutuspolitiikan yhteiskunnallis-kulttuuriset vaikuttimet. Kasvatuksen arvosidonnaisuus.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus.
Suoritustavat: Luennot 10 t (myös etäyhteys ja tallenteet), luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva verkkotentti 2 t; itsenäinen työ 42 t. Luennot ja kirjallisuus tentitään verkkotenttinä opintojakson tenttipäivinä.
Oppimateriaali: Tentittävä kirjallisuus koostuu suomenkielisistä open access-artikkeleista (n. 150 sivua). Linkit artikkeleihin löytyvät opintojakson verkkoympäristöstä.
Arviointi: Luentojen ja artikkelikoosteen tentti arvioidaan asteikolla 0–5.
---------------------
Kasvatuksen historiallis-filosofiset perusteet, koulutuskohtainen osa 3 op
Aikataulu: 25.10.–23.11.2023
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Kasvatusta ja aikuiskasvatusta koskevan keskustelun historiallisuus. Kansalliskirjasto ja sen digitaaliset aineistoistot. Lehtitekstit kasvatuksen historian ja filosofian lähdemateriaalina.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus.
Suoritustavat: Osallistuminen aloitustapaamiseen 2 t (myös etäyhteys); opintopiirityöskentely ja opintopiiriraportin kirjoittaminen 15 t (myös etäryhmät), seminaari 10 t (myös etäosallistuminen mahdollista). Itsenäinen työskentely 54 t.
Opintopiiriryhmät organisoivat työskentelynsä, pitävät opintopiiripöytäkirjaa ja kirjoittavat opintopiiriraportin. Ryhmät voivat olla lähi-, etä- tai hybridiryhmiä. Opintopiiriryhmät esittävät opintopiiriraporttinsa seminaarissa. Jako opintopiireihin tapahtuu aloitustapaamisessa. Osa seminaaritapaamisista järjestetään klo 16 jälkeen.
Oppimateriaali: Kansalliskirjaston kasvatusalaan liittyvät digitaaliset aikakauslehdet tai vastaava digitaalinen aineisto.
Arviointi: Opintopiiriraportin tai kirjallisen tehtävän perusteella: hyväksytty – hylätty.
---------------------
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, yhteinen osa 2 op
Aikataulu: 15.08.–31.12.2023 TAI 09.01.–04.03.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille. Globalisaation haasteet koulutuspolitiikalle.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus.
Suoritustavat: Opiskelija valitsee suoritustavan 1 tai 2:
Suoritustapa 1: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen verkkotenttinä (yksilö- tai ryhmätentti 2-6 henkilöä) 3 t, itsenäinen työskentely 37 t.
Suoritustapa 2: Luennot 14 t (myös etäosallistumismahdollisuus, saatavissa myös tallenteina) luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan opintopiiriraportin tekeminen opintopiiriryhmässä 10 t, itsenäinen työskentely 30 tuntia.
Oppimateriaali: Yhteisen osan kirjallisuus:
Antikainen, A., Rinne, R. ja Koski, L. 2013. Kasvatussosiologia. (Soveltuvin osin, opettajien tarkentamalla tavalla)
Apple, M.V., Ball, J.S. & Gandin, L.A. 2010. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. (Soveltuvin osin, opettajien tarkentamalla tavalla)
Arviointi: Yksilö-tai ryhmätentti / opintopiirin loppuraportti: 0–5.
---------------------
Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa 3 op
Aikataulu: 8.2.–30.4.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen funktiot ja oppijoiden diversiteetti. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus.
Suoritustavat: Aloitustapaaminen 2 t (myös etäyhteys); oppimateriaaleihin pohjautuva lukupäiväkirja 79 t. Tarkemmat tiedot kurssin suorittamisesta käydään läpi ensimmäisellä yhteisellä tapaamisella, johon voi osallistua myös etäyhteyden avulla.
Oppimateriaali:
Silvennoinen, H. Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset. Kasvatussosiologian vuosikirja 1 2016. SKTS Nro 73.
Jarvis 2010. Adult education and lifelong learning: Theory and practice (uusittu 4. painos).
Arviointi: Lukupäiväkirja arvioidaan asteikolla 0–5.
---------------------
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen osa 3 op
Aikataulu: 06.09.–12.12.2023
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Kasvatus-ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet. Ihmisen luontaisen kehityksen kaari ja elämänkaari. Ajattelu, motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi. Tunnesäätely, stressiaktivoituminen ja kehollisuus. Vuorovaikutus ja oppiminen kasvun ja kehityksen näkökulmista.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Luennot 24t (luennot striimataan ja niistä saatavilla myös tallenteet) Verkkotentti 2 t. Itsenäinen työskentely 55 t
Oppimateriaali:
Nurmi J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L &Ruoppila, I. (2014) (tai myöhempi painos).Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
Salmela-Aro K. (toim.) (2018) Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Arviointi: Verkkotentti 0-5 Tentissä arvioidaan luentojen ja kirjallisuuden muodostama kokonaisuus, jossa molemmat on suoritettava hyväksytysti.
---------------------
Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, koulutuskohtainen osa 2 op
Aikataulu: 15.9.–15.11.2023 TAI 15.1.–15.3.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Sisältö: Kasvatus- ja kehityspsykologian ja oppimisen psykologian peruskäsitteet, ilmiöt ja tutkimus yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen näkökulmasta.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Opiskelija valitsee suoritustavan 1 tai 2:
Suoritustapa 1: työpajat 8 t;, Verkko- opintopiirissä tehtävä opintopiiriraportti 20 t; raportin esittely työpajassa ja toisten opintopiirien esitysten vertaisarviointi 4 t; itsenäinen työskentely 22 t.
Suoritustapa 2: Verkko-opintopiirissä tehtävä opintopiiriraportti 20 t; opintopiiriraporttien vertaisarviointi 2 t; itsenäinen työskentely 32 t.
Oppimateriaali: Opintopiirityöskentelyssä käytettävä oheismateriaali ja verkkoympäristössä mainitut kasvatustieteelliset artikkelit.
Arviointi: Suoritustapa 1: työpajatyöskentely hyv-hyl.; opintopiiriraportti: 0-5.
Lisätiedot: Opintojakso tulee suorittaa joko samanaikaisesti Oppiminen, kehitys ja hyvinvointi, yhteinen osa -opintojakson kanssa tai sen jälkeen.
---------------------
Toimijana kasvatus- ja koulutusalalla 5 op
Aikataulu: 23.1.–5.3.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Kasvatusalan generalistien ydinkompetenssit ja -kvalifikaatiot. Asiantuntijuuden, ammatillisen toimijuuden ja ammatillisen identiteetin perusteet. Kasvatusalan eri toimintakontekstit. Kasvatus- ja koulutusalan työelämä ja -tehtävät. Generalistikoulutus ja työmarkkinat.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Opiskelija valitsee suoritustavan 1 tai 2:
Suoritustapa 1: Luennot 12 t; pienryhmäharjoitukset 4 t; luentoihin ja oppimateriaaleihin perustuva yksilötehtävä 25 t; ryhmätehtävä 10 t; itsenäinen työskentely 84 t.
Suoritustapa 2: Oppimateriaaleihin perustuvat yksilötehtävät 37 t; pienryhmäharjoituksia korvaavat verkkotehtävät 4 t; verkossa toteutettava ryhmätehtävä 10 t; itsenäinen työskentely 84 t.
Ryhmätehtävän voi korvata opiskelijan itse hankkimassa paikassa tehtävällä 10 t työseurannalla (job shadowing).
Oppimateriaali:
Opettajan jakamat sähköisesti saatavilla olevat artikkelit.
Mälkki, K. & Mansikka-aho, A. (2020) Kasvatustieteen Taskutuutori: Raketti ajattelun avaruuteen! Tampereen yliopisto, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. (http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1438-5)
Toissa.fi, Urapolulla.fi, (www.aarresaari.net/valmistuneet-tyoelamassa/)
Opettajan jakamat muut verkkomateriaalit.
Arviointi: Luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuva yksilötehtävä: 0-5; ryhmätehtävä (tai työseuranta): hyväksytty-hylätty.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 044 747 8516
Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501