Saavutettavuus-avustimet
Lukuvuonna 2023-2024 opinnot on mahdollista suorittaa etänä, mutta on huomioitava, että opintojaksojen Johtajuusidentiteetti 1 op sekä Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen 2 op päivä- ja iltapäivä-aikaiseen opetukseen (luennot, seminaarit) tulee osallistua myös etänä. Osallistumisvelvoitteisen opetuksen mm seminaarit, myös etäosallistuen läsnäolovelvoite 80 %
Opintoinfo: Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintojen infotilaisuus to 24.8.2023 klo 17.00 Teams-yhteydellä.
Hinta: Kymenlaakson kesäyliopiston maksu 235 € + Itä-Suomen avoimen yliopiston maksut 225 €
Pakolliset opintojaksot:
Johtajuusidentiteetti 1 op
Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen 2 op
Kasvatus- ja koulutusyhteisöjen pedagoginen johtaminen 5 op
Johtamisen perusteet 6 op
Henkilöstöjohtaminen 6 op
Arviointi kehittämisen tukena 5 op
HUOM! Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot on aikataulutettu ja integroitu yliopiston perus- eli tutkinto-opetukseen. Huomioi siis erityisesti opetuksen kellonajat Peppi-opinto-oppaasta löytyvistä aikatauluista ja myös etäopetuksen osallistumisvelvoite! Opintokokonaisuuden eLearn Moodleen kirjautuminen sekä yliopiston sähköpostin käyttäminen ehdottoman tärkeää!
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintojen suorittaminen täyttää opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2.4 § säädetyn vaatimuksen rehtorilta vaadittavista opinnoista. Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia koskevassa asetuksessa (2 §) todetaan, että: "rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on: 1) ylempi korkeakoulututkinto; 2) tässä asetuksessa säädetty asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus; 3) riittävä työkokemus opettajan tehtävissä; sekä 4) opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot taikka muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.” Pelkät kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot eivät yksinomaan tuota kelpoisuutta.
Osaamistavoitteet
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot suorittanut opiskelija:
---------------------
Johtajuusidentiteetti 1 op
Aikataulu: 15.09.2023–12.04.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Johtajuusidentiteetin muotoutuminen, asiantuntijuuden kehittyminen, oman oppimisen arviointi ja tavoitteiden asettaminen.
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen opinnot aloitetaan tällä opintojaksolla ja jakso "kulkee" muiden opintojen taustalla päättyen seminaariin toisella lukukaudella. Huomioi päiväaikaan oleviin seminaareihin osallistumisvelvoite myös etänä. Opetus toteutetaan Itä-Suomen yliopiston Teams-ympäristössä (ei oman organisaation Teams), opetuksen aikana tulee olla valmius käsitellä tiedostoja.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Seminaariin osallistuminen (4 t), vertaiskeskusteluun osallistuminen ja välitehtävät verkkoalustalla (2 x 3 t), kehittymissuunnitelma, itsenäinen työskentely (17 t). Jakson aloitus- ja päätösseminaariin tulee osallistua.
Oppimateriaali: Ilmoitetaan Moodlessa.
Arviointi: Aktiivinen osallistuminen seminaariin hyv-hyl, välitehtävät ja kehittymissuunnitelma hyv-hyl
---------------------
Lainsäädäntö, hallinto ja johtaminen 2 op
Aikataulu: 22.01.–31.03.2024
Opetusajat:
ke 24.01.2024 16:00-17:00
to 25.01.2024 16:00-18:00
ke 31.01.2024 16:00-18:00
to 01.02.2024 16:00-18:00
to 22.02.2024 15:00-18:00
Jakson opetukseen on osallistumisvelvollisuus, ei tallenteita.
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Julkishallinnon organisaatioiden toiminta ja menettelyt, varhaiskasvatuksessa sekä perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sovellettavat keskeisimmät lait ja asetukset, sopimukset ja säännöt, kasvatus- ja koulutusalan hallinto ja johtamistehtävät
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Suurryhmäopetukseen osallistuminen 6 t; seminaariin osallistuminen 4 t, työelämätehtävä, itsenäinen työskentely 44 t.
Oppimateriaali: Ilmoitetaan Moodlessa.
Arviointi: Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja seminaariin hyv-hyl, työelämätehtävä 0-5
---------------------
Kasvatus- ja koulutusyhteisöjen pedagoginen johtaminen 5 op
Aikataulu: 09.10.–10.12.2023
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Sisältö: Pedagoginen johtajuus, jaettu pedagoginen johtajuus, opettajajohtajuus, laadun paradigmat, laatutekijät, laadun teoreettiset mallit, johtajuuden ja laadun yhteydet, laadunhallinta.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu. Suoritustapa 2: Oppimateriaalien itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävän tekeminen materiaaleja hyödyntäen 135 t. Verkko-opetus. Kymenlaakson kesäyliopiston opiskelija valitsee suoritustavan 2 (verkko-opetus) ilmoittautuessaan.
Suoritustavat: Oppimateriaalien itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävän tekeminen materiaaleja hyödyntäen 135 t.
Oppimateriaali: Jalkanen, J. 2020. Pedagogisen johtajan kirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Muu opettajan ilmoittama kirjallisuus sekä sähköisessä ympäristössä saatavina olevat materiaalit ja tallenteet
Arviointi: Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja praktikumiin hyv-hyl, oppimistehtävä 0-5. Oppimistehtävä 0-5.
---------------------
Johtamisen perusteet 6 op
Aikataulu: 01.09.2023–31.07.2024
Opettaja: KTT Esa Hiltunen
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö: Johtamisen tehtävät ja tasot. Yksilöiden, tiimien ja ryhmien johtaminen, motivointi ja valmentaminen, johtajuusajattelun ja -mallien kehitys, organisaation sosiaalinen rakenne ja organisaatiokäyttäytyminen, henkilöstöjohtaminen, kulttuurin, innovaatioiden ja muutoksen johtaminen, oppiva organisaatio, johtaminen globaalissa ympäristössä, eettinen johtaminen, organisaation yhteiskuntavastuu.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Itsenäinen työskentely 162 t. Verkkotentti ja oppimispäiväkirja.
Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät ti 17.10.2023 klo 12-, ti 21.11.2023 klo 12-, ti 13.2.2024 klo 12-, ti 16.4.2024 klo 12-, ti 4.6.2024 klo 12-.
Oppimateriaali: Clegg, S., Kornberger, M. & Pitsis, T. (2008 tai uudempi) Managing & Organizations. An Introduction to Theory & Practice. London: Sage.
Arviointi: Verkkotentti 0-5, oppimispäiväkirja hyv/hyl.
---------------------
Henkilöstöjohtaminen 6 op
Aikataulu: 01.09.2023–31.07.2024
Opettaja: KTT Mirjami Ikonen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Henkilöstöjohtamisen historia ja pääkoulukunnat sekä keskeiset teoriat, kansallinen konteksti. Strateginen henkilöstöjohtaminen, henkilöstöjohtamisen prosessit ja käytännöt: hankkiminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Vuorovaikutus työyhteisössä, konfliktitilanteet.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Videoluennot ja oppimistehtävät, omatoiminen työskentely yht. 155h.
Vaihtoehtoiset oppimistehtävien palautusajankohdat lv. 2023-2024: 31.10.2023, 30.12.2023, 29.2.2024, 30.4.2024, 31.7.2024
Oppimateriaali:
Rees, G. & Smith, P. Strategic Human Resource Management (2017) ja Viitala, R.
Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä (2007 tai uudempi painos)
Viitala, R. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita (2020), myös e-kirjana (UEF-Primo)
Opettajan ilmoittama muu materiaali.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.
---------------------
Arviointi kehittämisen tukena 5 op
Aikataulu: 01.01.–31.05.2024
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Sisältö: Arviointi ja sen lähikäsitteet. Arvioinnin tehtävät ja tarkoitukset vaikuttamisen ja vallankäytön näkökulmasta. Kehittävän arvioinnin perusteet, periaatteet ja rajoitukset. Arviointi koulutuspoliittisessa viitekehyksessä. Arvioinnin eettiset perusteet nykyajassa.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Suoritustavat: Luento-opetukseen (hybriditoteutus) osallistuminen tai tallenteiden katsominen 18 t. Sähköisessä oppimisympäristössä olevien, teemoittaisten, pääaineen huomioivien soveltavien tehtävien tekeminen kurssikirjallisuutta käyttäen 115 t. Soveltavia tehtäviä arvioidaan helmi-toukokuussa kerran kuukaudessa.
Oppimateriaali:
Soveltavissa tehtävissä pakollinen:
Atjonen 2015 tai 2021. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Kirjokansi. (saatavissa sähköisesti)
Soveltavissa tehtävissä avuksi ovat myös:
Ouakrim-Soivio. 2016. Oppimisen ja osaamisen arviointi. Otava.
Korkeakoski. 2016. Arvioi ja menesty! Arviointitoiminnan perusteet, prosessit ja vaikuttavuus. Mediapinta.
Muut opettajan sähköisessä oppimisympäristössä ilmoittamat sähköisesti saatavissa olevat resurssit.
Arviointi: Temaattiset soveltavat tehtävät pisteytetään 0–5 ja lasketaan niiden keskiarvo, joka pyöristetään kokonaisarvosanaksi asteikolla 0-5. Jokaisesta tehtävästä on saatava vähintään 1 piste. Arvioinnin kriteerit: asiasisällöllinen oikeellisuus, lähdemateriaalien pätevä käyttö, monipuolinen tarkastelu, kriittisyys.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 044 747 8516
Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501