Saavutettavuus-avustimet
Opiskelija perehtyy johtamisen ja markkinoinnin teorioihin ja hankkii käytännön työssä tarvittavia työkaluja ja taitoja tiimityöstä, viestinnästä ja esimiestyöstä. Kursseilla tutustutaan kestävään liiketoimintaan sekä taloudellisten, sosiaalisten ja ekologisten kestävyysperiaatteiden soveltamiseen johtamisessa ja markkinoinnissa.
Edeltävät opinnot: Jos haluat suorittaa Johtaminen ja markkinointi aineopintokokonaisuuden 60 op, silloin suoritat ensin Johtaminen ja markkinointi perusopinnot (väh. 25 op) ja lisäksi valitset seuraavista opintojaksoista niin, että aineopintojen vähimmäislaajuus 60 op täyttyy. Perusopintoihin suoritettu opintojakso ei voi enää sisältyä aineopintoihin.
HUOM! Sivuainekokonaisuutena tämä päättyy 31.7.2026. Huolehdi, että saat opintosi tehtyä ennen sitä.
Pääosa opintojaksoista on joustavasti tarjolla koko lukuvuoden aikana ja voit aloittaa opinnot itsellesi sopivana ajankohtana. Joissakin opintojaksoissa toteutus on vain syys- tai kevätlukukaudella. Opintojaksossa on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista voit valita itsellesi sopivan ja suorittaa muutoin opintoja omassa aikataulussa itsenäisesti. Tarkasta yksittäisen opintojakson suoritusajankohdat ja ilmoittautumisaika opintojakson tiedoista Moodlessa. Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. Opintoihin tulee rekisteröityä erikseen kullekin opintojaksolle Itä-Suomen yliopiston järjestelmään. Saat yksittäiset opintojaksojen rekisteröitymislinkit Kymenlaakson kesäyliopistosta ilmoittautumisesi jälkeen.
Opiskelu tapahtuu joustavina etäopiskeluun soveltuvina verkko-opintoina. Kymenlaakson kesäyliopistossa opintojesi tukena on tuutori. Tuutoroinnit tapahtuvat verkkotapaamisina (Zoom).
Hinta: Kymenlaakson kesäyliopiston maksu 235 € + Itä-Suomen avoimen yliopiston maksut 9 € / opintopiste.
Opintojaksot lv. 2023–2024
Valitaan vähintään 30 op seuraavista:
5211212 International Business 6 op
5213216 Vastuullinen liiketoiminta 6 op
5210201 Henkilöstöjohtaminen 6 op
5213225 Muutoksen johtaminen 6 op
5213214 Organisaatioviestintä 6 op
5210202 Strategic Management 6 op
5211237 Arvopohjainen liiketoiminta ja osuustoiminnan idea 6 op
Sustainable co-operative business model 6 op
5211239 Luottamus ja johtajuus 6 op
5211211 Markkinoinnin johtaminen 6 op
5215207 Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Ja/tai jokin muu selkeästi johtamisen substanssialueeseen liittyvä opintojakso 1-6 op, joka on suoritettu joko suomalaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa.
Jos haluat suorittaa vain osan tai osia opintokokonaisuudesta, se on mahdollista! Ota yhteys koulutussihteeriin:
---------------------
International Business 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Merja Kauppinen
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö: Key concepts of international business theory and practice;
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti yht. 162 t. 1.8.2023 alkaen 2 toteutusta eli:
1) Itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti yhteensä 162 t periodissa 4.
2) Luennot 24 t ja itsenäinen opiskelu verkossa ja verkkotentti yhteensä 138 t periodissa 4.
Tenttiajankohdat Moodlessa.
Oppimateriaali:
Cavusgil, S.T., Knight, G. & Riesenberger, J.: International Business. The New Realities. Fifth Edition or newer. Pearson Prentice Hall. (Also e-book available in the UEF library)
Opettajan ilmoittama muu materiaali Moodlessa.
Arviointi: 0–5.
Lisätietoja: The course is held in English.
---------------------
Vastuullinen liiketoiminta 6 op (Sustainable Business) 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Vastuullisuuden käsite. Vastuullisen markkinoinnin periaatteet. Asiakaslähtöinen vastuullisuus. Vastuulliset kilpailukeinot. Vastuullisuutta edellyttävä lainsäädäntö. Vastuullinen innovaatio.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkkototeutus: Välitehtävät 30 t, vastuullisen liiketoiminnan arviointi 112 t, arviointi 20 t.
Oppimateriaali: Tutkimusartikkelit, opettajan ilmoittama muu materiaali Moodlessa.
Edeltävät opinnot: Suositus: Markkinoinnin perusteet -opintojakso tai vastaavat tiedot.
---------------------
Henkilöstöjohtaminen (Human Resource Management) 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Mirjami Ikonen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Sisältö: Henkilöstöjohtamisen historia ja pääkoulukunnat sekä keskeiset teoriat, kansallinen konteksti. Strateginen henkilöstöjohtaminen, henkilöstöjohtamisen prosessit ja käytännöt: hankkiminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Vuorovaikutus työyhteisössä, konfliktitilanteet.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkkokurssi: videoluennot ja oppimistehtävät, omatoiminen työskentely yht. 155h. Oppimistehtävien vaihtoehtoiset palautuspäivät: ilmoitetaan Moodlessa.
Oppimateriaali:
Rees, G. & Smith, P. Strategic Human Resource Management (2017)
Viitala, R. Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä (2007 tai uudempi painos)
Viitala, R. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita (2020), myös e-kirjana (UEF-Primo)
Opettajan ilmoittama muu materiaali.
Arviointi: 0–5.
---------------------
Muutoksen johtaminen 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: KTT Esa Hiltunen
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö: Organisaatioiden muuttaminen ja kehittäminen, muutosjohtamisen lähestymistavat. Muutos ja resilienssi organisaation ja johtamisen ilmiöinä. Muutosjohtamisen ajankohtaiset teemat ja kysymykset
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkkokurssi ja harjoitustyö. Itsenäinen työskentely 162 t.
Oppimateriaali:
McCalman, J., Paton, R. A. & Siebert, S. 2016. Change management: A guide to effective implementation. London: Sage
Powley, Edward H., Barker Caza Brianna and Caza Arran eds., Research Handbook on Organizational Resilience (2020)
Kotter, J. P. & Cohen, D. S. 2002. Heart of change: Real-life stories of how people change their organizations. Boston, Mass.: Harvard Business School
Artikkelit ja muu materiaali.
Arviointi: Harjoitustyö 1-5.
Edeltävät opinnot: Suosituksena Johtamisen perusteet tai vastaavat tiedot.
---------------------
Organisaatioviestintä 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Helena Kantanen
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Viestinnän johtaminen ja suunnittelu. Työyhteisö- ja johtamisviestintä. Mediasuhteet ja kriisiviestintä. Mainonta ja PR. Sosiaalinen media markkinointi- ja yhteisöviestinnässä. Tutkimuksellinen kirjoittaminen.
Toteutustavat: Itsenäinen opiskelu, monimuoto-opetus, verkko-opiskelu.
Suoritustavat: Verkkototeutus: verkkoluennot 2 t, oppimistehtävät 80 t, essee 80 t. Verkkokurssi on tarjolla ympäri vuoden. Päättötehtävän vaihtoehtoiset palautuspäivät li 2023-2024: 31.12.2023, 29.2.2024, 30.4.2024
Oppimateriaali:
Tench, R. & Yeomans, L. (toim.) 2014 tai uudempi. Exploring public relations. Harlow: Pearson. (saatavilla myös e-kirjana)
Juholin, E. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Helsinki: Infor.
Artikkelit ja muu materiaali.
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla HYV/HYL, 0-5. Oppimistehtävät hyväksytty/hylätty, essee 100 % 0-5.
Edeltävät opinnot: Suositellaan Johtamisen perusteet tai Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
---------------------
Strategic Management 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Subhanjan Sengupta
Osaamistavoitteet: Student can
Sisältö: Strategy and strategic position. Competitive advantage. Analytical concepts and tools to evaluate the strategic options. Development of strategies in organizations. Organizational structures, organizational processes and relationship management. Organization's position in the external environment, the determinants of strategic capability, the influence of, history and culture on strategy, sustainable business.
Toteutustavat: Independent study, online study.
Suoritustavat: Online assignments and independent study 162 h. Three online exams that you can complete on your own schedule. Exam dates announced on Moodle.
Oppimateriaali:
Whittington, R., P. Regnér, D. Angwin, G. Johnson & K. Scholes. 2020. Exploring strategy. 12th edition. Harlow, UK: Pearson Education. The 11th edition is also suitable.
Arviointi: Scale on grade 0 -5. Online assignments (100 %).
Lisätietoja: The course is held in English.
---------------------
Arvopohjainen liiketoiminta ja osuuskunnan idea 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024: 23.01.2024 - 20.03.2024
Opettaja: Sanna Saastamoinen
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee arvoperustaisen liiketoiminnan ja osuustoiminnan idean ja ymmärtää siihen liittyvän ilmiökentän niin osuustoimintaorganisaatioiden, yksittäisten jäsenien kuin yhteiskunnankin näkökulmista. Opiskelija ymmärtää, millaisia eri osuuskuntatyyppejä markkinoilla toimii. Opiskelija lisäksi ymmärtää miten osuuskunta yritysmuotona eroaa muista paremmin tunnetuista yritysmuodoista ja miksi se on jo perustehtävänsä osalta arvopohjaista liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa osuustoiminnallisen yrityksen erityispiirteet ja ymmärtää osuustoimintaliikkeen laajuutta ja merkitystä myös kansainvälisesti.
Sisältö: Osuustoiminnan historia, arvot ja periaatteet. Yritystoiminnan tehtävä, yritysvastuullisuus ja arvopohjainen liiketoiminta. Osuustoiminnan vaikuttavuus Suomessa ja maailmalla. Osuustoiminta osana kansalaisyhteiskuntaa. Osuuskuntatyypit: Kuluttaja-, tuottaja-, palvelu- ja uusosuustoiminta. Keskinäisyys. Osuuskuntayrittäjyys.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Tallennetut videoluennot 36t, kaksi kirjallista harjoitustehtävää, itsenäinen työskentely 126t.
Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettava materiaali.
Arviointi: 0-5, molempien harjoitustehtävien osuus 50 % arvosanasta. Kurssin läpäisy edellyttää molempien harjoitustehtävien hyväksytysti suorittamista.
---------------------
Sustainable co-operative business model 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Anu Puusa, Juha Kinnunen and Sanna Saastamoinen
Osaamistavoitteet: The course introduces various perspectives related to the sustainable co-operative business model. Students will gain an under-standing of the global and national relevance of the co-operative movement. Students will get acquainted with the specific features of co-operative management and governance. For example, the students will learn to understand the dual nature of co-operatives and its importance for practical managerial work. Students will be able to use their knowledge in further studies and in expert, administrative, governance, managerial and leadership positions in co-operatives.
Sisältö: Co-operative identity, values and principles. The relevance of the global co-operative movement. The specific features of the co-operative business model’s (including mutuals) ownership structure, governance systems and management. The course introduces several special cases to the students (e.g., Spanish worker co-op Mondragon, Japanese consumer co-op Sapporo, etc.). This course develops generic skills in sustainability and responsibility, and leadership and development.
Toteutustavat: Online study, independent study.
Suoritustavat: Video lectures 20-40h, independent work (assignments and familiarization with literature) 122-142h.
Oppimateriaali: Video lectures and the study material on Moodle.
Arviointi: 0-5. The assessment is criteria-based (see the assessment criteria and the guidelines for scientific writing). Requirements for successful completion: passed completion of interim tests (evaluation: pass/fail), written in-terim assignments (evaluation: pass/fail), peer feedback (evaluation: pass/fail) and a final written assignment. In the overall as-sessment of the course (0–5), particular emphasis is placed on the completion of the final assignment. The assessment of the final written assignment will place particular emphasis on a coherent mastery of the concepts and on an in-depth understanding of the chosen theme.
Lisätietoja: Teaching Language: English!
---------------------
Luottamus ja johtajuus 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Mirjami Ikonen
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
Sisältö: Opiskelija analysoi, pohtii ja reflektoi luottamusta ja sen roolia yhteistyön perustana työpaikoilla ja asiakassuhteissa. Opiskelija kehittää vuorovaikutusvalmiuksia käytännössä luottamuksen rakentamiseen, säilyttämiseen ja palauttamiseen työyhteisön jäsenenä ja/tai lähijohtajana.
Teoria-aines rakentuu seuraavien kysymysten pohjalle:
Mitä luottamus on: luottamuksen käsite ja luonne voimavarana;
Miksi luottamusta: luottamuksen merkitys, hyötyjä ja vaikutuksia johtamisessa, työpaikoilla ja työyhteisöissä (ilmapiiri, työtyytyväisyys ja tulokset);
Mikä luottamusta rakentaa: syntyminen ja edellytykset, tekijöitä ja keinoja työpaikan toimijasuhteissa sekä asiakassuhteissa;
Mikä luottamusta nakertaa: luottamuksen säilyttäminen ja epäluottamus, sen syntyminen;
Mikä luottamusta rikkoo ja miten palautetaan: tekijöitä/tilanteita, korjaamiskeinoja ja prosessia; Esimiehen ja johdon rooli: luottamusjohtajuus taitolajina (voimavarasta taidoksi), esimies-alaissuhteen luottamus, vinkkejä työpaikoille.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkkoluennot, oppimistehtävät ja vertaisarviointi.
Oppimateriaali:
Yhteistoiminta ja luottamus: Tositarinoita hyvästä yhteistoiminnasta. Tero Lahdes ja Aarno Ryynänen. Solar Solutions Oy 2015.
Artikkelit, muu materiaali ja tehtävien ohjeet Moodlessa.
Arviointi: Oppimistehtävät 0–5, osa hyv/hyl. Oppimistehtävät 1.–2: 0 – 5 + vertaisarvointi. Oppimistehtävä 3: Hyväksytty / hylätty.
---------------------
Markkinoinnin johtaminen 6 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Sasu Tuominen
Osaamistavoitteet: Opiskelija
Sisältö:
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Verkkoluennot – ja materiaali, tentti ja harjoitustyö. Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät lukuvuosi 2023 -2024: 3.11.2023 , pe 1.12.2023, pe 26.1.2024, pe 22.3.2024 klo 13-17. Harjoitustehtävän palautus hyväksytyn tentin jälkeen.
Oppimateriaali:
Hollesen, S. (2014). Marketing management. A relationship approach. 3rd ed. tai uudempi painos.
Muu materiaali verkkoympäristössä.
Arviointi: 0–5. Verkkotentti (70%), harjoitustehtävä (30%).
Edeltävät opinnot: Suositellaan Markkinoinnin perusteet tai vastaavat tiedot.
---------------------
Oman osaamisen tuotteistaminen 2 op
Aikataulu: lv 2023–2024
Opettaja: Henna Kokkonen
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Sisältö: Akateemiseen yrittäjyyteen liittyvät keskeiset piirteet ja tekijät, yrittäjyyden ja tulevaisuuden työelämävalmiuksien tarkastelu ominaisuuksien, osaamisen ja arvojen valossa, opiskelijan omien ominaisuuksien, arvojen, osaamisen sekä tieto- ja taitopotentiaalin arviointi erilaisten menetelmien kautta; tulevaisuuden työuramahdollisuuksien arviointia, osaamisen tuotteistaminen.
Toteutustavat: Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Omatoiminen työskentely ja oppimistehtävät, 54 t. Vaihtoehtoiset palautuspäivät lv. 2023-2024: 31.10.2023, 31.12.2023, 29.2.2024, 30.4.2024 ja 15.6.2024
Oppimateriaali: Opettajan ilmoittama materiaali. verkkomateriaalit Moodlessa.
Arviointi: Oppimistehtävät hyväksytty/hylätty.
---------------------
Ja/tai jokin muu johtamisen tai markkinoinnin opintojakso, suoritettu joko suomalaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa. Muualla tehdyt suoritukset hyväksytetään Itä-Suomen yliopistossa.
Tutustu: https://opas.peppi.uef.fi/fi/avoin-yliopisto/124400?period=2023-2024
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Laivurinkatu 7, 48100 Kotka
Puh. 044 747 8516
Hovioikeudenkatu 6, 45100 Kouvola
Puh. 044 747 8501