Opiskelijatarinoita 3: Tieni terveystieteiden opettajaksi

06.09.2018

Olen Eevastiina, ruuhkavuosia elävä kolmen lapsen äiti. Nuorena lukion jälkeen haaveilin opettajan urasta, mutta elämä veikin toiseen suuntaan ja suuntasin hoitotyön opintoihin ja valmistuin silloisesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. Tein sairaanhoitajan töitä erilaisissa työympäristöissä ja työskentelin pääasiassa nuorten parissa. 

Jäädessäni perhevapaalle kolmannen lastani odottaessani, aloin pohtia, mitä haluan “isona” tehdä. Nuoruuden haave opettajan työstä oli jäänyt itämään ja hetken mietittyäni oivalsin, että voisin yhdistää aiemman osaamiseni ja koulutukseni opettajan työhön helposti - voisin opiskella terveystieteiden opettajaksi. Tutustuin tutkintovaatimuksiin ja opetussuunnitelmiin eri yliopistojen sivuilla, huomasin että voisin aloittaa opintoni avoimen yliopiston kautta opiskelemalla hoitotieteen aineopintoja. Onnekseni Kouvolassa oli Kymenlaakson kesäyliopistossa alkamassa hoitotieteen aineopintokokonaisuus Itä-Suomen yliopiston vaatimusten mukaan.

Opintojen alku ei ollut kaikista helpoin. Perheemme kuopus oli vain muutaman viikon vanha, kun osallistuin jo ensimmäiselle luennolle. Niinpä aikani kului sillä luennolla enemmän vauvaa hyssytellessä kuin muistiinpanoja tehdessä. Tämä ei kuitenkaan estänyt jatkamasta opintojani. Muut kurssit aineopintokokonaisuudessa pystyin tekemään kotoa käsin ja omassa tahdissani muuhun perhe-elämään sovittaen. Sainkin suoritettua opintokokonaisuuden tavoiteajassa, n. 1½ vuodessa. 

Tiesin heti opintoja aloittaessani, että haluan työskennellä tutkintotavoitteisesti. Kun olin saanut hoitotieteen aineopinnot suoritettua, hakeuduin tutkinto-opiskelijaksi Itä-Suomen yliopistoon terveystieteiden opettajan koulutusohjelmaan. Koska olin jo ennen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopintojani opiskellut avoimessa yliopistossa kasvatustieteitä ja erityispedagogiikkaa, minun oli helppo hakeutua avoimen väylän kautta varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi, sillä hoitotieteen aineopintojen myötä minulle oli kertynyt opintopisteitä 120 pisteen verran. Myös opintoni sujuivat reippaassa tahdissa, sillä sain hyväksilukuja sekä avoimen yliopiston opinnoista että aiemmasta AMK-tutkinnostani.

Kymenlaakson kesäyliopisto tarjosi minulle hienon mahdollisuuden aloittaa yliopisto-opinnot. Ilman avoimen yliopiston opintoja, minun olisi ollut erittäin haastavaa yhdistää opiskelut työhön ja perhe-elämään. Opintoihin oli saatavilla ohjausta ja kannustusta aina sitä tarvitessani, erityisesti rehtori Elina Ivakko tarjosi niitä molempia opiskelu-urallani.  Opintoja aloittaessani kuopukseni oli kaksiviikkoinen. Nyt perheen pienimmäinen on jo reipas eskarilainen ja äiti terveystieteiden maisteri. Tällä hetkellä työskentelen terveysalan opettajana ja olen saanut terveystieteiden maisteriopinnot päätökseen Itä-Suomen yliopistossa. Olen onnekas, sillä saan tehdä työtä, jossa pääsen yhdistämään sekä hoitotyön että terveystieteiden opettajan koulutuksen. 

Suosittelen avoimen yliopiston opintoja lämpimästi niille kaikille, jotka haaveilevat uudesta ammatista tai haluavat päivittää osaamistaan omalla alallaan. Lisäksi opiskelu toimii myös loistavana harrastuksena ja samalla aivojumppana - itsekin huomaan taas pohtivani, että mitä opiskelisin seuraavaksi.